
De onderzoekers concluderen in het rapport (pdf) dat naast de aanschafkosten en logistieke problemen, ook onduidelijke regelgeving door de overheid een rem zetten op de transitie. 'Er is duidelijk landelijk beleid nodig, naast het realiseren van snelladers vooral in de steden', zegt Bolscher. Er zijn subsidieregelingen, maar deze zijn vaak 'niet toerijkend'.
Lees ook | Europees plan: vanaf 2027 elektrificatie bedrijfswagens
Daarnaast is er een risico dat veel bedrijven tegelijkertijd een bestelling plaatsen voor elektrische voertuigen.
Europees plan voor elektrifcatie
Vorige maand werd bekend dat eurocommissaris Frans Timmermans aan een plan werkt om vanaf 2027 elektrificatie van kleine bedrijfswagens te verplichten in alle lidstaten. Grote bedrijven en overheden krijgen waarschijnlijk als eerste te maken met een plicht om het wagenpark te vernieuwen met elektrische leaseauto’s en dienstvoertuigen. Het mkb en kleinere organisaties krijgen in 2030 met de Europese regels te maken.
Lees ook | Auto-industrie eist 'drastische maatregelen' voor laadinfrastructuur