Volkswagen programmeerde zijn auto's zo dat ze alleen op warmere dagen binnen de Europese regels voor uitlaatgassen vielen. Zodra het buiten kouder dan 15 graden was, of warmer dan 33 graden, werden minder van de uitlaatgassen terug de motor ingezogen. Daardoor werden onderdelen gespaard, maar werd meer vervuilend stikstof uitgestoten.
Zo'n ingreep is alleen toegestaan als bijvoorbeeld de verkeersveiligheid anders in het geding zou komen, oordeelt het hof in Luxemburg. Bovendien mag het dan alleen bij wijze van uitzondering, terwijl deze praktijk de regel zou worden. Het is immers het grootste deel van het jaar kouder dan 15 graden.
Lees ook | Invallen bij Hyundai en Kia wegens mogelijk nieuw dieselschandaal

Nederlandse stichting rekent op tienduizenden euro's compensatie
De rechter in Nederland heeft eerder al geoordeeld dat Volkswagen Nederlandse kopers tot 3.000 euro moet geven voor de sjoemelsoftware, maar volgens Guido van Woerkom, voorzitter van stichting Volkswagen Car Claim, kan dat bedrag flink oplopen met de nieuwe uitspraak. 'Het Europees hof houdt die mogelijkheid uitdrukkelijk open. Het is niet ongebruikelijk dat er een compensatie wordt gegeven omdat de auto wel gebruikt is. Daar staat tegenover dat er ook rentelasten opkomen. Dat gaat dan om een substantieel bedrag.' Van Woerkom zelf wil dan ook meer dan die 3.000 euro. 'In theorie kan het oplopen tot het bedrag van de aanschaf van de auto. Dan gaat het gemiddeld over twintigduizend euro.'
'Niet van geringe betekenis'
De zaak was aangespannen door een aantal Oostenrijkse klanten. Die kunnen verhaal halen, oordeelt het hof. De afwijking van de regels door Volkswagen is 'niet van geringe betekenis. De ontbinding van de koopovereenkomst is dan ook in beginsel niet uitgesloten.'
Volkswagen wordt al jaren achtervolgd door rechtszaken over het manipuleren van de uitstoot van zijn 'sjoemeldiesels', zoals ze zijn gaan heten. De fabrikant programmeerde zijn auto's bijvoorbeeld zo dat ze in keuringen wel, maar op de weg niet aan de regels voldeden.