Mobiliteit2 aug '22 14:08

Schiphol houdt tot november vast aan maximumaantal reizigers

Auteur: ANP

Ook in de maanden september en oktober geldt er een maximumaantal reizigers op Schiphol, heeft de luchthaven bekendgemaakt. In september kunnen er maximaal 67.500 reizigers per dag lokaal vertrekken. In oktober gaat het om 69.500 reizigers. Vooral in de herfstvakantie moeten er maatregelen worden genomen. Op basis van de nu verkochte tickets worden in die weken gemiddeld 3500 reizigers per dag teveel verwacht.

Luchtvaartmaatschappij KLM verwacht geen vluchten te hoeven annuleren als gevolg van de maximale reizigersaantallen die Schiphol instelt. Het bedrijf zal minder stoelen verkopen voor Nederlandse reizigers in die periode. In tegenstelling tot bij vakantievliegers worden tickets bij KLM vaak later geboekt en in kleinere aantallen.

Afspraken

Schiphol stelt dat de slotcoördinator afspraken gaat maken met luchtvaartmaatschappijen over welke maatregelen nodig zijn. Dat gebeurde ook bij de eerdere beperkingen. De luchthaven stelde voor juli en augustus voor het eerst een maximum in voor het aantal reizigers dat vanaf de luchthaven vertrekt. Personeelsproblemen bij de beveiliging zorgden voor lange rijen en zelfs enkele keren tot opstootjes in de meivakantie. Om de veiligheid te waarborgen werd de capaciteit van de luchthaven aangepast aan het beschikbare aantal beveiligers.

'Teleurgesteld'

ANVR-directeur Frank Oostdam laat weten 'teleurgesteld' te zijn in het besluit van Schiphol. Hij had de hoop dat de luchthaven de problemen in de zomervakantie zou hebben opgelost. 'We zien dat Schiphol vorderingen maakt, bijvoorbeeld door het aannemen van extra beveiligers. Toch is het teleurstellend dat de problemen lijken door te etteren tot november. Dit zorgt opnieuw voor gedoe met klanten die teleurgesteld zullen worden.'

Lees ook | Luchtvaartsector vraagt kabinet om herinvestering opbrengsten vliegtaks

Het aantal reizigers ligt in beide maanden lager dan het maximum in augustus, ondanks dat er meer beveiligers beschikbaar zijn. Schiphol wijst daarvoor naar het feit dat reizigers in die maanden doorgaans meer kleding aan hebben. Daardoor duurt de veiligheidscontrole wat langer dan in de zomermaanden.

Transavia

Transavia geeft aan 'alles op alles te zetten' om zoveel mogelijk mensen op reis te kunnen laten gaan. Wat de precieze impact zal zijn is vooralsnog onbekend, over anderhalve week volgt daar meer duidelijkheid over. Ook TUI laat weten dat momenteel nog onbekend is wat de gevolgen zijn voor reizigers. Zo zijn de slots op Schiphol voor die periode nog niet bekend. Toch vertrouwt de woordvoerder erop dat herfstvakanties door kunnen gaan. 'Het lukt ons in de zomer, dus moet het in de herfst ook lukken.'

EasyJet

De Britse luchtvaartmaatschappij easyJet zegt een aantal maatregelen te zullen nemen om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk vluchten vanaf Schiphol in september en oktober door kunnen gaan. Zo laat easyJet passagiers op een aantal vluchten gratis hun handbagage inchecken om sneller door de security te komen. Mochten reizigers als gevolg van de drukte op Schiphol hun vlucht toch missen, dan kunnen ze bij het grondpersoneel van de Britse prijsvechter hun vlucht gratis omboeken. Daarnaast is easyJet een speciale hulplijn gestart voor gezinnen met kinderen en zijn de openingstijden van de klantenservice verruimd.

De Britse luchtvaartmaatschappij zegt verder de impact van het besluit te betreuren maar begrijpt dat het voor Schiphol een 'noodzakelijke stap' is om het vliegveld operationeel te houden. EasyJet wil nog niet vooruitlopen op eventuele annuleringen, maar zegt eerst het besluit van de slotcoördinator af te wachten.

Rotterdam Airport

Luchthaven Rotterdam The Hague Airport kan in de herfst geen uitkomst bieden door vluchten van Schiphol over te nemen. Volgens een woordvoerder is er simpelweg geen ruimte. 'We zitten aan onze taks tot eind oktober, alle slots zijn ingevuld.'

Eind juni maakte de luchthaven al bekend de laatste vrije plekken tot eind augustus te hebben ingevuld. Toen gingen de laatste plekken voor het grootste gedeelte naar TUI Fly. Ook Corendon verplaatste eerder vluchten naar Rotterdam.

Groninger Airport Eelde

Op Groningen Airport Eelde is wel nog genoeg ruimte om vluchten van Schiphol over te nemen, ziet directeur van de luchthaven Meiltje de Groot. Wat De Groot betreft staat de deur voor luchtvaartmaatschappijen open. 'Hier zijn geen wachtrijen. Zelfs als je een halfuur van tevoren komt, kan je waarschijnlijk nog wel mee met de vlucht.'

De Groot vindt het jammer dat er weer een negatief beeld ontstaat van de luchtvaartsector door de keuze van Schiphol. Het was volgens haar te voorzien dat september en oktober moeilijke maanden zouden worden. 'We willen met z'n allen weer de wereld ontdekken, waardoor er een enorme vraag is naar vluchten. Dan is het jammer dat we als sector niet in staat zijn om goed aan die vraag te voldoen.'

Drukte in de vertrekhallen op Schiphol.
Drukte in de vertrekhallen op Schiphol. (ANP / Hollandse Hoogte / Jeffrey Groeneweg)

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen