
'De cijfers gaan over het tweede kwartaal van dit jaar, en dan zitten we eigenlijk nog in de uitloop van de laatste coronamaatregelen' verklaart luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft de cijfers. 'Die werden pas half maart afgeschaald, toen waren de mondkapjes aan boord nog verplicht. Dus dat speelt nog een beetje mee dit kwartaal.'
Ook de aanhoudende personeelstekorten op luchthavens spelen een belangrijke rol in het moeizame herstel van het aantal vluchten vanuit Nederland. 'Iedereen wil heel graag op vakantie. Je ziet dat het sinds de meivakantie overstroomt op Schiphol, maar we lopen heel hard tegen het personeelstekort aan.'
Normaliseren
Schiphol neemt met 15 miljoen vluchten veruit het grootste deel van de reizigers voor zijn rekening, maar blijft het afgelopen kwartaal nog wel 22 procent achter bij de cijfers uit 2019. 'Eindhoven en Rotterdam zitten weer op pre-corona niveau, maar het aantal vluchten dat daar vertrekt is natuurlijk veel minder', aldus Melkert. 'De luchthavens die écht achterblijven zijn Groningen en Maastricht, die zitten op dit moment op minder dan de helft van het aantal vluchten van 2019.'
Lees ook | Air-France KLM boekt weer winst
Dat ook het aantal vluchten in het handelsverkeer 15 procent daalde, is volgens Melkert voor een groot deel te verklaren door de ellende in toeleveringsketens. 'En we hebben een paar jaar flink online zitten shoppen, dat gaat ook weer een beetje normaliseren. Je ziet ook een verschuiving in wat er in speciale vrachtvliegtuigen gaat en wat in het vrachtruim van passagiersvluchten gaat. Dat is ook weer aan het normaliseren.'
Duurder
Melkert verwacht niet we in de toekomst minder met het vliegtuig zullen reizen. 'Volgens alle voorspellingen die wereldwijd gedaan worden, zouden we in 2024 weer op het niveau van voor corona zitten. Dat zou nog weleens wat eerder kunnen zijn. In Nederland gaat de situatie anders worden, want er gaat natuurlijk 12 procent van Schiphol af. Ik denk dat er groei gaat zijn, maar ik dat de groei vertraagd wordt omdat het zakelijk verkeer langzaam zal oppikken.'
Lees ook | Luchtvaartsector vraagt kabinet om herinvestering opbrengsten vliegtaks
Wel zullen volgens Melkert de prijzen van vluchten blijven stijgen. 'Dat heeft twee redenen. Ten eerste zijn de kosten gewoon hoger geworden, denk alleen al aan de kosten voor kerosine. En vanwege het personeelstekort is vliegen economisch gezien een schaars goed geworden, en voor schaarse goederen kan je meer vragen. Dus goedkoper gaat het niet meer worden, vrees ik.'