Mobiliteit11 aug '22 18:28Aangepast op 11 aug '22 20:55

Ryanair kondigt prijsverhogingen aan: tijdperk van spotgoedkoop vliegen voorbij?

Auteur: Remy Kock

Voor een tientje op en neer naar Madrid? Die tijden zijn binnenkort voorbij volgens niemand minder dan Ryanair-baas Michael O'Leary. Volgens de luchtvaarttopman is het een onvermijdelijk gevolg van de hoge brandstofkosten, maar daarmee lijkt hij wel het bestaansrecht van zijn eigen luchtvaartmaatschappij op losse schroeven te zetten.

Dat ziet ook luchtvaarteconoom Rogier Lieshout van onderzoeksbureau Beelining. 'Ryanair profileert zich natuurlijk graag als de allergoedkoopste in de markt, en in die zin is het wel opmerkelijk dat ze juist nu zeggen dat ze de ticketprijzen flink gaan verhogen.' Volgens Lieshout doelt O'Leary met 'flink' op een verhoging van zo'n tien euro op een ticket van gemiddeld 50 euro. 'Dus we hebben het over zo'n 25 procent.'

Lees ook | Ryanair: vliegtickets zijn te goedkoop

Of dat voor alle tickets geldt, durft hij echter niet te zeggen. 'Ryanair heeft in het verleden ook flink gestunt met prijzen. Tickets voor tien euro bijvoorbeeld, terwijl dat helemaal niet uit kan. Dat kunnen ze in de toekomst prima blijven doen, maar ook Ryanair krijgt te maken met flinke kostenverhogingen.' Lieshout denkt daarbij vooral aan de kerosineprijs, die in een jaar tijd met 70 procent is gestegen.

Personeelskosten

Ryanair kampt momenteel ook - net als vele andere takken in de luchtvaartsector - met personeelstekorten. 'De kosten daarvan zullen ook stijgen', vervolgt Lieshout. 'In heel Europa zien we nu stakingen van bijvoorbeeld cabinepersoneel, en Ryanair is geen uitzondering, en om die mensen tegemoet te komen zal Ryanair iets moeten doen met de arbeidsvoorwaarden. Dat betekent ook dat de kosten zullen stijgen om te voorkomen dat het personeel wegloopt.'

Lees ook | Grondpersoneel Lufthansa legt werk neer, Ryanair kondigt reeks stakingen aan

Toch denkt Lieshout niet dat Ryanair zich zorgen hoeft te maken om de concurrentiepositie, omdat 'alle luchtvaartmaatschappijen te maken krijgen met hogere kosten'. Zelfs grote maatschappijen als KLM en Lufthansa, benadrukt hij. 'Dus alle maatschappijen zullen die kostenverhogingen in hun tickets moeten doorbelasten, en bij Ryanair zal dat in relatieve zin een grotere verhoging zijn. Maar uiteindelijk zullen de prijzen over de hele linie omhooggaan.'

Bestaansrecht

Lieshout concludeert dan ook dat de budgetmaatschappijen in hun huidige vorm het bestaansrecht behouden, al blijft hij realistisch. 'Vliegen gaat de komende jaren of zelfde de komende decennia duurder worden, zeker ook in verband met de verduurzaming die eraan zit te komen.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen