Mobiliteit16 aug '22 07:40Aangepast op 16 aug '22 11:08

Bedrijven in problemen: 'Droogte was vroeger een incident, nu een structureel probleem'

Auteur: BNR Webredactie

De binnenvaart heeft flink te lijden onder de extreem lage waterstand in de rivieren. Schepen kunnen minder vracht meenemen, of komen überhaupt niet op hun bestemming. Bedrijven kijken nu naar alternatieven, bijvoorbeeld het spoor of de vrachtwagen.

Vooral het vervoer over de Rijn is vrijwel onmogelijk geworden. Het waterpeil in die rivier is gezakt tot op 'kritiek niveau' door de extreme droogte. Dat heeft er al voor gezorgd dat binnenvaartbedrijf Contargo geen containers meer kan vervoeren over een groot deel van de Rijn in Duitsland. Ook andere bedrijven merken de problemen, geeft Thomas Reitsma, manager vervoer bij Evofenedex, aan. 'Er wordt gekeken naar alternatieven voor de binnenvaart. In eerste instantie zijn dat vrachtwagens of treinen, maar helaas is het in de praktijk zo dat je niet eenvoudig kan overstappen. Dat heeft onder andere te maken met dat het voor velen nog vakantie is, dat er personeelstekorten zijn en dat het vaak om grote ladingen gaan die getransporteerd moeten worden.'

De binnenvaart heeft flink te lijden onder de extreem lage waterstand in de rivieren. Schepen kunnen minder vracht meenemen, of komen überhaupt niet op hun bestemming.
De binnenvaart heeft flink te lijden onder de extreem lage waterstand in de rivieren. Schepen kunnen minder vracht meenemen, of komen überhaupt niet op hun bestemming. (ANP / Flip Franssen)

Honderd vrachtwagens nodig voor vervanging van binnenvaartschip

Dat alternatief vervoer moeilijk is, laat een voorbeeld van Reitsma zien: 'Normaal gesproken gaan er tientallen vrachtwagens in een een gemiddeld binnenvaartschip, en in sommige gevallen wel honderd. Om dat te vervangen zou je ook honderd chauffeurs moeten hebben, die hebben we niet.' Ook de kosten zouden dan flink hoger uitvallen, omdat er honderd vrachtwagens van brandstof voorzien moeten worden. 'Bedrijven kiezen daarom juist vaak voor de binnenvaart, omdat er grote ladingen over een grote afstand vervoerd kunnen worden.'

Lees ook | Droogte zorgt voor stijging in gasprijs: 215 euro per megawattuur

Overstappen op de trein is ook niet makkelijk, ondanks dat die wel dezelfde vervoerscapaciteiten zou hebben. 'Je kan die overstap niet van de een op de andere dag maken. Je moet treinpaden reserveren, en die kan je niet direct inkopen voor de volgende dag. We helpen bedrijven die overstappen van vrachtwagen naar trein, en daar gaan vaak maanden overheen tot het in de praktijk wordt gebracht', zo merkt Reitsma. De enige optie die dan overblijft is uitstel. 'Vervoerders die wel de overstap weten te maken, proberen het zoveel mogelijk via de weg. (...). Maar anders moet je de vracht laten staan, en maak je een mooie regendans.'

Als er op korte termijn meer neerslag valt, voorspelt Reitsma snel weer betere omstandigheden. 'Het komt dan snel goed. Maar dan is het wel van belang dat regen rivieropwaarts gaat vallen. Daar lijkt het in Nederland nu goed uit te zien. In de Alpen wordt er nu neerslag verwacht, dat is goed nieuws voor de binnenvaart en alle bedrijven die er afhankelijk van zijn.' Wel wil Reitsma dat er voor de toekomst een betere voorbereiding komt. 'Het is zaak dat we hier beter naar gaan kijken. Vroeger ging het om een incident, nu is die droogte een structureel issue.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen