Mobiliteit25 aug '22 17:22

Tesla vindt filmpjes van botsingen 'lasterlijk'

Auteurs: BNR Webredactie en ANP

Tesla wil dat een groep activisten stopt met het verspreiden van filmpjes waar Tesla-auto's op poppen inrijden. Met de filmpjes leveren de activisten kritiek op het zelfrijdende systeem van de elektrische auto. Te zien is dat auto's botsen op poppen die op kinderen lijken. Tesla vindt de beelden 'lasterlijk'en zegt dat het geen goed beeld schetst van het 'vergevorderde systeem'.

(YouTube)

The Washington Post heeft een brief van Tesla in handen waarin de activisten van het Dawn Project gesommeerd worden om het beeldmateriaal offline te halen. In het filmpje lijken Tesla's met een snelheid van meer dan 30 kilometer per uur over de poppen te rijden. De auto's zouden daarbij de zelfrijdende software gebruiken. De campagne roept op tot een verbod op het gebruik van de zelfrijdende technologie. Momenteel wordt de software door zo'n 100.000 automobilisten getest op de openbare wegen in onder meer Canada en de Verenigde Staten.

Bekijk hier de omstreden beelden.

Het filmpje van de actiegroep heeft intussen geleid tot een storm van verontwaardiging, ook onder Tesla-fans. Die vinden dat het filmpje gemanipuleerd is. Sommigen van hen hebben als antwoord zelf filmpjes gemaakt waarin ze hebben geprobeerd te laten zien dat de software wel degelijk werkt. In een aantal daarvan worden ook echte kinderen gebruikt.

Podcast | Tesla mag 'zelfrijdende auto's' tóch zo blijven verkopen

Concurrerende miljardair

De actiegroep wordt geleid door techondernemer en miljardair Dan O'Dawd, die ook een concurrent is van Tesla-baas Elon Musk. O'Dawd is topman van Green Hills Software, dat zelf besturingssystemen voor auto'sen vliegtuigen maakt. O'Dowd heeft gezegd dat hij nu achter Tesla aan is gegaan omdat de software niet veilig genoeg zou zijn en verboden zou moeten worden. O'Dowd heeft al laten weten de beelden niet te verwijderen.

Op het systeem van Tesla is al langer kritiek, omdat het niet volledig zelfrijdend zou zijn en er continu toezicht nodig is. Toezichthouders die het systeem onderzoeken hebben bij gebruikers al aangedrongen om geen echte kinderen te gebruiken om aan te tonen hoe veilig de software voor zelfrijdende auto's is.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen