Mobiliteit15 sep '22 04:38Aangepast op 15 sep '22 11:18

Pompprijzen onder 2 euro, toch doet automobilist tank minder vol

Auteur: Wesley Weerts

De prijzen aan de pomp liggen op veel plekken al een tijdje onder de 2 euro. Toch doen we onze tank nog steeds veel minder vol dan voorheen. Dat blijkt uit een analyse van ING op verzoek van BNR. Volgens pomphouders ligt de omzet zo'n 15 procent lager dan voor corona.

(ANP /Hollandse Hoogte / Gerard Til )

De pinomzet bij tankstations blijft duidelijk achter bij de hogere benzineprijs, merkt ING-econoom Marten van Garderen. 'Kennelijk proberen we de pijn in de portemonnee te verzachten door ons tankgedrag aan te passen.'

Automobilisten tanken ongeveer even vaak, maar wel minder liters. Ze rijden gemiddeld dus minder kilometers, verduidelijkt Van Garderen. In plaats daarvan grijpen ze naar alternatieven, zoals de fiets of het openbaar vervoer. 'Ook zoeken automobilisten naar goedkopere plekken: ze tanken verder van de snelweg of bij een onbemand pompstation.'

ING vergeleek de huidige pinomzet bij Nederlandse tankstations met die van september vorig jaar, in die maand zat Nederland niet in lockdown en was er nog geen oorlog in Oekraïne. 'De brandstofprijs nam met 15 procent toe, terwijl de pinomzet maar heel licht, met 2 procent, steeg', zegt Van Garderen.

Het kabinet besloot om de accijnzen op brandstof per 1 april te verlagen. Maar eerder bleek al dat die verlaging nauwelijks compenseerde voor de verloren omzet.

* gewogen gemiddelde literprijs van Euro95 en diesel
* gewogen gemiddelde literprijs van Euro95 en diesel (Bron: CBS, ING Data, bewerking ING Research)

Massa is kassa

'We merken dat er beduidend minder wordt getankt', reageert voorzitter Ewout Klok van de Belangenvereniging Tankstations (BETA). 'De omzet ligt nog steeds zo'n 15 procent lager.' De brandstofprijzen zijn weliswaar gedaald, maar nog altijd hoog: 'Zeker met het mooie weer pakten we vaker de fiets.'

Volgens Klok betekent minder omzet, minder winst. 'Onze marges zijn geen procenten maar centen. Als het aanbod groot is en de vraag laag dan geven pomphouders veel korting om klanten te lokken. De concurrentie is moordend.'

Klok hoopte dat de omzet bij pomphouders in de grensstreek zou toenemen doordat in Duitsland de korting op brandstof verdween. 'Maar ook die toename is niet zo groot als we hadden gehoopt.'

De komst van de herfst zien pomphouders als goed nieuws: 'Zodra het gaat regenen wordt de auto vaker gebruikt.' Maar Klok verwacht niet dat de omzet snel op het oude niveau komt: 'We hoeven voorlopig geen dranghekken te huren.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen