Mobiliteit16 sep '22 13:26Aangepast op 19 sep '22 10:42

KLM: nieuwe beperkingen Schiphol hebben verregaande consequenties

Auteur: BNR Webredactie

De aangekondigde nieuwe capaciteitsbeperkingen op Schiphol hebben volgens KLM 'verregaande consequenties.' In een reactie noemt de luchtvaartmaatschappij het 'teleurstellend' dat Schiphol opnieuw deze stappen 'last-minute' neemt.

Op dit moment bekijkt KLM wat de gevolgen van de nieuwe beperkingen zijn. Naar verwachting is hierover binnen enkele dagen meer duidelijk, staat in een reactie.

Lees ook | Duizenden reizigers niet welkom op Schiphol wegens onderbezetting

Volgens de grootste gebruiker van Schiphol hebben de nieuwe maatregelen hoe dan ook serieuze gevolgen voor 'passagiers, collega’s en de nationale en internationale reputatie van Schiphol en daarmee KLM'.

9000 passagiers minder, per dag

De onafhankelijke slotcoördinator (ACNL) gaat nu met maatschappijen overleggen over hoe de dagelijkse vermindering van gemiddeld 18 procent van de lokaal vertrekkende passagiers wordt bereikt. Dit gaat om gemiddeld ruim 9000 passagiers per dag. De maatregelen zijn een gevolg van personeelstekorten bij de security.

'We verwachten dat er snel en adequaat orde op zaken wordt gesteld op de luchthaven, zodat passagiers en luchtvaartmaatschappijen weten waar ze aan toe zijn, ook op de langere termijn', zegt KLM.

Reisorganisatie TUI zegt de berekening van de slotcoördinator te willen afwachten voordat ze kan aangeven wat de gevolgen voor reizigers zijn. 'We hoopten vanwege de korte termijn vandaag al wat te horen, maar we begrijpen dat dit nu helaas pas maandag of dinsdag zal worden. Wel zijn we al scenario's aan het uitwerken omdat we zeker willen stellen dat vakanties kunnen doorgaan', zegt een woordvoerster. Dan gaat het om contact opnemen met andere luchthavens voor het verplaatsen van vluchten, zoals TUI eerder dit jaar ook al deed.

Lees ook | Schiphol gaat door chaos gestrande reizigers compenseren

Bang voor teleurstellingen

Concurrent Sunweb liet donderdag al weten bang te zijn weer veel reizigers te moeten teleurstellen vanwege de beperkingen. De herfstvakantie is volgens topman Mattijs ten Brink 'een grote bron van inkomsten. Veel vakanties zijn al geboekt.'

Branchegenoot Corendon zei naar verwachting geen of vrijwel geen vluchten te hoeven annuleren in oktober. De reisorganisatie verwacht door Schiphol ontzien te worden omdat het concern in voorgaande maanden 'meer heeft gedaan dan van ons werd verwacht.'

De brancheorganisatie voor reisorganisaties ANVR was niet te spreken over de ingreep. 'Dat is een forse klap voor de luchtvaart, maar ook voor reisorganisaties. Dit levert reizigers en vakantiegangers veel onrust op. Reisorganisaties krijgen daardoor te maken met veel extra onrust en veel extra kosten', zei directeur Frank Oostdam.

Lees ook | Duizenden reizigers niet welkom op Schiphol wegens onderbezetting

Lees ook | KLM schrapt ruimt 30 vluchten


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen