Mobiliteit19 sep '22 15:00Aangepast op 21 sep '22 15:28

'Opladen elektrische auto moet vitaal proces worden'

Auteur: Jorn Lucas

Om toekomstige problemen met de laadinfrastructuur te voorkomen, moet het opladen van elektrische voertuigen onderdeel worden van de vitale processen. Dat zegt voorzitter Gerben Jan Gerbrandy van de Nationale Agenda Laadinfrastructruur in aanloop naar een symposium later deze week. Daar wordt onder meer gesproken over cyberveiligheid van de palen. 'Die problemen spelen nu nog niet hier, maar elders wel. De gevolgen kunnen heel groot zijn.'

Dat het mis kan gaan, is elders al eens gebleken. 'Zo stonden in Moskou op laadpalen pro-Oekraïne- en anti-Poetinteksten. 'Daar kunnen we nog om lachen, maar het wordt een probleem als er schade aan de brede infrastructuur wordt aangebracht', zegt voormalig Europarlementariër Gerbrandy (D66) die nu onder meer leiding geeft aan dit samenwerkingsverband.

Lees ook | Auto-industrie eist 'drastische maatregelen' voor laadinfrastructuur

Miljoenen palen in het verschiet

Nederland telt op dit moment ruim 300.000 laadpalen, in 2030 moeten er dat 1,7 miljoen zijn. 'Deze palen zijn allemaal verbonden met internet en dat maakt ze kwetsbaar voor cybercriminaliteit', zegt Gerbrandy. 'Als we niet snel werk maken van de veiligheid van deze palen, kunnen we voorkomen dat het een groot probleem wordt.'

Zo kan via de palen het volledige elektriciteitsnetwerk platgelegd worden. 'Dat vriezers niet werken is voor gezinnen vervelend. En als iemand zijn auto niet meer kan laden, dan is dat ook vervelend. Maar de schade loopt in de miljarden als een stad geen stroom meer heeft, en als hulpdiensten niet meer kunnen rijden.' Steeds meer ambulances, brandweerauto's en politieauto's zijn elektrisch aangedreven.

Lees ook | Logistieke sector móet elektrificeren, maar stroomnet kan het niet aan

Zwakste schakel

Volgens Gerbrandy zijn de laadpalen zelf ook niet het grootste probleem. 'De zwakste schakel is de backend bij de exploitanten van de laadpalen', zegt Gerbrandy. 'We zijn hier ook samen met ministeries al langer mee bezig. En morgen op het symposium spreken we ook met de exploitanten over de mogelijke problemen met de laadinfrastructuur.'

Wat betreft Gerbrandy moet het laden van auto's dan ook onderdeel worden van de vitale processen in Nederland. 'Als er iets gebeurt dan moet er verplicht meldingen worden gemaakt, en kan er ook betere ondersteuning komen in geval van calamiteiten'.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen