Mobiliteit23 sep '22 06:03

'Geschrapte vluchten kost Schiphol miljoenen per dag'

Auteur: ANP

Om het aantal passagiers te verlagen, biedt Schiphol luchtvaartmaatschappijen 350 euro per reiziger per geannuleerde vlucht. De tijdelijke oplossing voor het personeelstekort kost de luchthaven miljoenen en is volgens de branchevereniging voor luchtvaartmaatschappijen 'slechts een pleister op een zere wond’. Dat schrijft de Volkskrant.

Lees ook | Maatschappijen: 350 euro van Schiphol per geannuleerde reiziger

De noodgreep is een antwoord op de nieuwe problemen die vorige week ontstonden toen de zomerbonus voor beveiligers verdween en van de een op de andere dag veel minder personeel kwam opdagen. De wachtrijen namen weer toe en de luchthaven moest opnieuw vluchten schrappen. Om de lange rijen deze herfst te voorkomen, wil Schiphol tot minimaal eind oktober ruim 12.000 passagiers minder laten vertrekken. Dit komt boven op het reeds aangekondigde reizigersplafond van 69.500 passagiers.

Lees ook | KLM: nieuwe beperkingen Schiphol hebben verregaande consequenties

Hoeveel de noodgreep gaat kosten, is volgens Schiphol onduidelijk. Maar uitgaande van het geschatte aantal geannuleerde tickets kan het flink in de papieren lopen. Als Schiphol de capaciteit met 18 procent reduceert (ruim 12.150 passagiers per dag minder), kan de compensatie ruim 4,2 miljoen euro per dag kosten.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen