Mobiliteit24 sep '22 11:30

Boeing schikt voor ruim 200 miljoen met beurswaakhond

Auteur: Remy Kock

Vliegtuigbouwer Boeing heeft een schikking van maar liefst 200 miljoen dollar getroffen met de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Het bedrijf zou beleggers onjuist hebben geïnformeerd over het vliegtuigtype 737 MAX. Met de schikking koopt Boeing verdere vervolging af.

(EPA)

Het mag gerust als ramptoestel worden omschreven, de Boeing 737 MAX. Eind 2018 en begin 2019 stortten er maar liefst twee vliegtuigen neer en het was over het algemeen een vliegtuig 'waar nogal wat mis mee was', aldus luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft. 'De crashes hadden honderden doden tot gevolg, en daardoor heeft de hele vloot ruim twee jaar aan de grond gestaan.'

Lees ook | Problemen bij Boeing, alweer

De schikking die nu getroffen is met beurswaakhond SEC gaat specifiek over wat er aan beleggers is verteld over veiligheidsrisico's. 'Waar het in feite over gaat is dat Boeing eigenlijk na het eerste ongeluk al wist dat er iets serieus mis was', vervolgt Melkert. 'En dat ze dat niet goed gemeld hebben. Je zou haast kunnen zeggen dat ze de autoriteiten een beetje om de tuin hebben geleid.'

Doorvliegen

Desondanks bleef Boeing vliegen met de 737 MAX, tot het tweede ongeluk in korte tijd plaatsvond. 'Dat was in 2019, en daarvan zegt de beurswaakhond nu dat Boeing dat van te voren wist en dat ze dat hadden moeten melden', weet Melkert. 'En dat had vanzelfsprekend consequenties gehad voor de koersen.'

Lees ook | Boeing 737 MAX 10 bijna klaar voor rentree

De inmiddels vertrokken CEO Dennis Muilenburg wordt ook expliciet genoemd in de schikking, waarin hij uit eigen kapitaal 1 miljoen dollar moet afdragen. En dat is opvallend volgens Melkert. 'Die 1 miljoen komt nog bovenop de 200 miljoen die het bedrijf moet afdragen.' Melkert stelt dat het een duidelijk signaal is dat iemand als CEO niet onschendbaar is en gewoon een verantwoordelijkheid richting de aandeelhouders heeft. 'Je moet zoiets gewoon melden.'

Kous af?

Maar met de schikking met de SEC is de kous allesbehalve af. De som begint flink op te lopen en volgens Melkert kan Boeing zich klaarmaken voor een lange zit. 'Er loopt op de achtergrond nog een hele hoop. 200 miljoen klinkt als ontzettend veel geld, maar het totaalbedrag dat Boeing al heeft moeten betalen gaat al ruimschoots richting de 20 miljard.'

En dat terwijl de 737 MAX juist als cash cow in de markt werd gezet. Hét toestel waar het grote geld mee verdiend moest worden. Momenteel is de vliegtuigbouwer dan ook bezig om de kist - door middel van nieuwe varianten - weer in de lucht te krijgen. 'En dat lukt aardig', weet Melkert. 'Het vliegtuig heeft twee jaar aan de grond gestaan, maar de technische problemen zijn opgelost. Dat hebben ze goed gedaan, want de luchtwaardigheidsautoriteiten hebben er heel streng naar gekeken en uiteindelijk goedkeuring gegeven.'

En dat is te zien, want verkopen voor de 737 MAX zwellen weer aan, waardoor het potentieel als cash cow wel degelijk benut kan worden. 'Ze gaan als warme broodjes over de toonbank', besluit Melkert.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen