Mobiliteit28 sep '22 09:08Aangepast op 19 okt '22 10:44

NS vreest concurrentie als staatssecretaris de spoormarkt openbreekt

Auteur: BNR Webredactie

Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat wil graag meer concurrentie toelaten op het spoor. De NS is nu bang om een deel van zijn spooractiviteiten kwijt te raken. En de FNV spreekt zelfs van de 'doodsteek voor het openbaar vervoer'. Maar, 'vaak is de dreiging van meer concurrentie al genoeg om de prestaties van de huidige vervoerder te verbeteren', zegt Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft.

De staatssecretaris wil vanaf 2024 meer regionale lijnen openstellen voor concurrenten van de NS. Het gaat hierbij om zowel internationale verbindingen als een deel van het Nederlandse spoor, zowel regionaal als het hoofdrailnet.

Vakbond FNV vraagt leden van de Tweede Kamer zich uit te spreken tegen de plannen van de staatssecretaris, maar meer concurrentie in het vervoer heeft volgens Bert van Wee over het algemeen een positief effect. 'Als je kijkt naar de geschiedenis van concurrentie op de transport, zie je overwegend een betere prijs of een beter product als resultaat.' Maar het gaat soms ook fout, 'kijk maar naar de taximarkt in Nederland.'

Lees ook | Frans Timmermans hekelt Europese treinbedrijven: 'Ik ben het spuugzat'

Goede resultaten

Een goed voorbeeld van positieve ervaringen zijn de regionale lijnen. 'Er zijn al regionale diensten geprivatiseerd en dat heeft tot goede resultaten geleid.'

Maar de staatssecretaris wil dus ook dat het kernnet wordt aanbesteed. En daar zitten volgens Van Wee wel wat haken en ogen aan. 'Daar heb je een kapitaalkrachtige partij voor nodig die het ook kan organiseren, en deze partij zal dan ook interesse hebben in het personeel. En dan krijg je een management buy-out, waarbij de directie van de NS wordt vervangen door de directie van een buitenlandse partij.' En als dat misgaat, dan zijn de politieke consequenties volgens Van Wee heel groot.

Lees ook | NS blijft verlies lijden; tot 15 procent minder treinen in 2023

Daarom is de kans groter dat er op regionale lijnen meer concurrentie zal komen dan op het hoofdnet, verwacht Van Wee. 'En, vaak is de dreiging van meer concurrentie al genoeg om de prestaties van de huidige vervoerder te verbeteren.'

Lees ook | NS moet uitleggen waarom trein ramvol zit

Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat wil graag meer concurrentie toelaten op het spoor.
Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat wil graag meer concurrentie toelaten op het spoor. (ANP / Peter Hilz)

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen