'De maat is vol', zegt Rintel. 'Dat de deur op Schiphol langer dichtgaat, is zeer teleurstellend.' Daarmee doelt ze enerzijds op de passagiers, maar ook op het KLM-personeel dat hinder ondervindt van de chaos.'

Schiphol maakte donderdag bekend de personeelsproblemen bij onder andere de security voorlopig nog niet opgelost te hebben. Daarom is luchtvaartmaatschappijen gevraagd om het aantal passagiers ook in de wintermaanden te reduceren.
Lees ook | Schiphol vraagt maatschappijen opnieuw passagiers te minderen
'Al sinds mei hebben we last van deze maatregelen van Schiphol, en we hadden gehoopt dat we in oktober wel klaar zouden zijn. Nu wordt deze maatregel doorgezet', zegt Rintel. Ze eist dat Schiphol de regie neemt. 'Schiphol moet richting aangeven, bijvoorbeeld als het gaat om de beveiligingsbedrijven. 'Deze bedrijven mogen geen mensen aannemen die bijvoorbeeld geen Nederlands spreken. Dit soort beperkingen zouden moeten opgelost kunnen worden, zo maak je vijver groter.'
Lees ook | 'Krimpplannen aan de basis van chaos op Schiphol'
KLM maakte eerder al bekend de schade te zullen gaan verhalen op Schiphol. Daarover zullen gesprekken worden gevoerd. Volgen KLM is geen sprake van een vooropgezet plan plan op Schiphol om de luchtvaart te laten krimpen. Dat verwijt klonk eerder wel vanuit de reisbrancheorganisatie ANVR.
