Mobiliteit13 okt '22 13:35

EasyJet had een topzomer en blijft Schiphol trouw

Auteurs: ANP en Jorn Lucas

Luchtvaartmaatschappij easyJet heeft afgelopen zomer ongeveer evenveel winst geboekt als voor de coronapandemie. Ondanks dat ook de vliegtuigen beter waren gevuld dan in 2019, leed de maatschappij het afgelopen boekjaar 194 miljoen euro verlies.

De verwachte winst voor aftrek van onder meer rente en belastingen komt van juli tot en met september omgerekend uit tussen de 759 miljoen en 782 miljoen euro. Over het hele boekjaar - dat eind vorige maand afliep - gaat deels door coronabeperkingen nog wel een verlies van omgerekend zeker 194 miljoen euro de boeken in. Dat komt ook doordat easyJet 86 miljoen euro meer kwijt was aan verstoringen dan in 2019. Het grootste deel daarvan kwam voort uit de periode tussen april en juni, toen de problemen op Schiphol begonnen.

Lees ook | Gevolgen hogere vliegtaks gaan verder dan een duurder ticket

Easyjet draait verlies in het afgelopen boekjaar maar ziet enorme interesse voor vluchten volgend jaar.
Easyjet draait verlies in het afgelopen boekjaar maar ziet enorme interesse voor vluchten volgend jaar. (Unsplash)

Opvallende cijfers

Analist Stan Westerterp van Bond Capital Partners noemt de cijfers opvallend. 'Je voelt dat we door de inflatie worden geraakt en dan zijn berichten als deze moeilijk te rijmen.' De quote van easyJet-CEO Johan Lundgren is daarbij typerend, zegt Westerterp in BNR Zakendoen: 'Volgens Lundgren is de verkoop van tickets voor de zomer van 2023 zo hard gegaan, dat het equivalent van vier A320-vliegtuigen per minuut werd gevuld tijdens de eerste uren van de verkoop.'

De capaciteit van easyJet lag afgelopen maanden wel lager dan voor de coronapandemie, op 88 procent. De maatschappij, een van de grootste gebruikers van Schiphol, is van plan de capaciteit in de laatste maanden van dit kalenderjaar verder te verhogen.

Lees ook | EasyJet onderuit op beurs na plots vertrek operationeel directeur

Teleurgesteld in Schiphol

Voor de belangrijke Schiphol-gebruiker easyJet is het geen optie om een ander vliegveld te zoeken ter vervanging van de door chaos geplaagde Nederlandse luchthaven. Lundgren zegt wel veel druk op het bestuur van Schiphol te zetten om nieuwe capaciteitsbeperkingen tegen te gaan, maar de Britse prijsvechter waardeert de kracht van een goed werkend Schiphol te erg.

'We zijn heel teleurgesteld over de deze winter voortdurende beperkingen. Ze moeten een langetermijnoplossing vinden, want maatschappijen en klanten verdienen beter dan dit. Wij lijden hier nu schade door. Maar Schiphol is een van onze belangrijkste bases en een heel goede voor ons als er geen problemen zijn. We weten dat ze zelf ook niet blij zijn met de huidige situatie, dus we willen dat ze weer normaal gaan opereren', vertelt Lundgren.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen