Mobiliteit19 okt '22 09:00

NS moet uitleggen waarom trein ramvol zit

Auteur: Jorn Lucas

De NS moet in de Tweede Kamer komen uitleggen wat er mis gaat op het spoor. De treinen zijn te vol en het gaat te vaak mis met de dienstregeling. De NS zegt dat het kampt met personeelstekorten, maar volgens D66-Kamerlid Lisa van Ginneken zijn er 'veel praktische oplossingen waar de NS het niet over heeft.'

De NS moet in de Tweede Kamer komen uitleggen wat er mis gaat op het spoor. De treinen zijn te vol en het gaat te vaak mis met de dienstregeling.
De NS moet in de Tweede Kamer komen uitleggen wat er mis gaat op het spoor. De treinen zijn te vol en het gaat te vaak mis met de dienstregeling. (Unsplash)

In september besloot de NS de dienstregeling af te schalen om zo meer langere treinen te kunnen inzetten. Maar op veel drukke trajecten worden juist kortere treinen ingezet. Bij ruim de helft van de klachten over volle treinen waren de treinen korter dan normaal, zo bleek eerder uit een analyse van BNR. Staatssecretaris van Infrastructuur Vivianne Heijnen vindt dat de NS zelf verantwoordelijk is voor de problemen.

Lees ook | Helft van de volle treinen nu al korter dan normaal

Volgens Kamerlid Van Ginneken is het belangrijk dat de NS deze situatie komt toelichten, want het parlement zoekt antwoorden. 'De NS zegt dat het te maken heeft met personeelstekorten, maar daar hebben andere partijen ook last van. Ik ben er van overtuigd dat er meer mogelijk is en ik hoop dat ze met slimme, creatieve oplossingen kunnen komen', zegt Van Ginneken. En dat gaat volgens het Kamerlid verder dan 'een bak geld'. 'Het bestaande personeelstekort los je daar niet mee op, maar er zit veel meer ruimte.'

Lees ook | Treinkaartjes mogelijk fors duurder, maar NS aan afspraken gebonden

Concessie

Parallel aan deze discussie lopen de gesprekken over verlenging van de concessie aan de NS. Onderhands zou deze al aan de NS zijn gegund, maar de staatssecretaris heeft ook aangegeven open te staan voor meer concurrentie op het spoor. 'Die onderhandse verlenging van de concessie is een uitgelezen kans om scherpe afspraken te maken. Zodat de staatssecretaris meer kan sturen op de prestaties van de NS en zodat de Kamer meer kan sturen op de prestaties van de staatssecretaris', zegt Van Ginneken.

Lees ook | NS vreest concurrentie als staatssecretaris de spoormarkt openbreekt


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen