Mobiliteit24 okt '22 09:17

Shell investeert in groot lng-project Qatar

Auteur: Bram van Eijndhoven

Shell investeert fors in de lng-export van Qatar. Het Britse olie- en gasconcern heeft een belang van bijna 9,3 procent genomen in een project genaamd 'North Field South'. Hierdoor kan Qatar de export van lng in de komende vijf jaar bijna verdubbelen.

'Ze hebben al een grote marktpositie, nummer drie op de wereld, en ze kunnen nu inspelen op de groei van de vraag naar lng', zegt olie- en gasexpert Ronald de Zoete. 'Die wordt steeds groter, met name ook het transport per schip naar Europa door het wegvallen van Rusland op de korte termijn. Maar er is ook een verdubbeling van de vraag naar aardgas richting 2040, dus daar spelen ze handig op in.'

Lees ook | Shell verliest hoger beroep over misleidende CO2-compensatie

Het is niet bekend hoeveel Shell gaat opstrijken met de deal. TotalEnergies maakte vorige maand bekend 1,5 miljard dollar te investeren in een even groot belang in North Field South. 'Met de huidige prijzen zouden ze heel veel gaan verdienen, maar dit komt pas in 2027 op gang. Dan zou de markt alweer genormaliseerd kunnen zijn', aldus De Zoete. 'Voor nu weten we alleen dat ze die 10 procent hebben, en dat van het hele project 25 procent in handen is van buitenlandse investeerders.'

Gasprijs

Door de investering van Shell kan Qatar in de toekomst fors meer lng gaan exporteren. 'Ze zitten nu op zo'n 75 tot 77 miljoen ton aan lng-export, en dat kunnen ze met alleen het North Field al verhogen naar ongeveer 130 miljoen ton. 'Dus ze verdubbelen eigenlijk al bijna hun lng-capaciteit in vijf jaar tijd. En je hebt ook nog het oostblok van het North Field veld, daar zit ook nog heel volume.'

Lees ook | Spanje wil voltooiing gaspijplijn, Macron ligt dwars

Dat kan de prijs van aardgas op termijn wel enigszins drukken volgens De Zoete, al zal de markt volgens hem wel krap blijven. 'Het vervelende is dat we niet alleen een stijgend aanbod hebben, maar ook een nog harder stijgende vraag. Het product aardgas zal krap blijven. Niet zo krap als het nu is, maar de vraag zal richting 2040 flink stijgen. We willen immers af van olie en kolencentrales, en dan hebben we gas nodig om de gascentrales te stoken.'

Dieselprijs

Op 5 december gaan er nieuwe sancties in tegen Rusland, waaronder ook een verbod op de import van ruwe olie. Het FD schrijft dat dat tot enorme dieseltekorten zal gaan leiden. 'Het scenario is dat de dieselprijs duurder gaat worden', bevestigt De Zoete. 'De import van Russische olie, waarvan wij veel naar Nederlandse raffinaderijen brengen, houdt op. Die raffinaderijen zijn speciaal voor de Russische olie gemaakt. Als je dat gaat vervangen voor andere types olie, dan krijg je een ander zwaartegewicht en zwavelgehalte, en dan kun je minder diesel maken.'

Lees ook | CEO Shell gehoord over gaswinning Groningen: 'Ik beschouw Rutte als vriend'

Maar dat is volgens De Zoete niet de enige reden waarom de dieselprijzen hoog zullen blijven. 'Amerika koopt nu ook grote hoeveelheden diesel, omdat Biden herkozen wil worden. Dan heb je ook nog de stakingen bij de Franse raffinaderijen die zorgen dat er minder diesel is. En als laatste is nog een probleem dat Poetin de pijpleidingen naar Oost-Europese landen kan afsluiten als wij als Europa in februari zeggen dat we die producten niet meer willen hebben. Die raffinaderijen hebben geen alternatief, want die hebben alleen maar een pijplijn met Russische olie. Op korte termijn ziet het er dus niet goed uit voor de dieselprijs.'

(Keming Tang / Unsplash)


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen