Mobiliteit28 okt '22 12:02

Audi-chef pleit voor Tempolimit op Autobahn

Auteur: Jorn Lucas

Autovrije zondagen en een maximumsnelheid op de Duitse Autobahn zijn standpunten die beter passen bij Der Grünen, dan bij een autofabrikant. De oproep van de CEO van Audi Markus Duesmann om een einde te maken aan het gerace op de Duitse autobaan heeft daarom geleid tot opgetrokken wenkbrauwen in Duitsland. 'Dit is een heel ongebruikelijk geluid uit de auto-industrie.'

Volgens Duitsland-correspondent Derk Marseille moeten de uitspraken van Duesmann wel degelijk serieus worden genomen. 'Hij zegt dat Duitsland meer bewust moet worden van de energiecrisis, van de stijgende prijzen en geld moet besparen. En daar hoort de snelheidslimiet op de snelweg bij.' Duesmann stelde voor om op een autovrije zondag met zijn racefiets over de Autobahn te gaan rijden.

Autovrije zondagen en een maximumsnelheid op de Duitse Autobahn zijn standpunten die beter passen bij Der Grünen, dan bij een autofabrikant. De oproep van de CEO van Audi Markus Duesmann om een einde te maken aan het gerace op de Duitse autobaan heeft daarom geleid tot opgetrokken wenkbrauwen in Duitsland. 'Dit is een heel ongebruikelijk geluid uit de auto-industrie.'
Autovrije zondagen en een maximumsnelheid op de Duitse Autobahn zijn standpunten die beter passen bij Der Grünen, dan bij een autofabrikant. De oproep van de CEO van Audi Markus Duesmann om een einde te maken aan het gerace op de Duitse autobaan heeft daarom geleid tot opgetrokken wenkbrauwen in Duitsland. 'Dit is een heel ongebruikelijk geluid uit de auto-industrie.' (ANP / dpa Picture-Alliance)

De uitspraken zijn opmerkelijk. 'In de Duitse politiek is er veel verdeeldheid over de 'freie Fahrt für freie Bürger', zegt Marseille. 'In de regeringscoalitie is er een meerderheid voor het Tempolimit met de SPD en Groenen, maar juniorpartner FDP houdt de poot stijf en heeft van de maximumsnelheid een breekpunt gemaakt.' Tegelijkertijd blijkt uit peilingen onder de bevolking dat ongeveer 55 procent van de Duitsers dan weer voorstander is van een maximumsnelheid.

Emotioneel thema

Ongelimiteerd hard rijden op de Autobahn is volgens Marseille voor de Duitsers een enorm emotioneel thema en is te vergelijken met het recht op wapenbezit in de VS. 'Tegenstanders van de inperking hebben het gevoel dat een stuk van hun vrijheid wordt afpakt.' Het is daarom maar de vraag of de limiet er inderdaad gaat komen, denkt Marseille. Ook is nog niet duidelijk wat de limiet moet gaan worden, maar gedacht wordt aan 100 of 130 kilometer per uur. 'Maar dat de topman van Audi dit zegt zorgt er wel voor dat de discussie weer wordt opgepakt, en dit is een interessante bijdrage aan het publieke debat hierover.'

Lees ook | Vanaf 2035 mogen nieuwe auto's in EU niets meer uitstoten

Bovendien is de timing interessant, want ook in Duitsland stijgt de prijs van brandstof. 'Nu gaat het allemaal nog goed met de industrie, er worden nog veel auto's op kenteken gezet terwijl het aantal bestellingen wel terugloopt.' Daarnaast heeft de Europese Commissie gisteren besloten dat er vanaf 2035 alleen nog maar uitstootvrije auto's worden verkocht. 'Ook dit draagt bij aan het feit dat Duitsland zich moet realiseren dat er meer elektrische auto's moeten worden gebouwd.' Audi liet al eerder weten vanaf 2026 geen nieuwe benzine- of dieselmotoren in Europa op de markt te willen brengen.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen