
De treinen van NS worden gewassen in speciale wasinstallaties, die verspreid over veertien servicelocaties van het vervoersbedrijf in het land staan. Maar het lukt de laatste tijd niet om alle treinen tijdig door deze wasstraten te krijgen, zo laat een woordvoerder desgevraagd weten aan BNR. Zij spreekt van een ‘complex’ proces om een trein bij een treinwasinstallatie te krijgen: ‘We hebben veel treinen op onze opstelterreinen staan, waardoor het niet altijd mogelijk is een trein naar een treinwasinstallatie te brengen.’
Waslocaties niet beschikbaar
Dat komt volgens NS mede omdat de waslocaties soms niet beschikbaar zijn vanwege werkzaamheden aan het spoor. Maar daarnaast is het tekort aan personeel inmiddels ook merkbaar bij de reiniging van de NS-treinen: ‘Niet alleen bij de machinisten die de treinen van en naar een wasinstallatie brengen, maar ook bij de werkvoorbereiders die een coördinerende rol hebben. Dit heeft als gevolg dat we onze treinen op dit moment niet vaak genoeg kunnen wassen om helemaal schoon te krijgen en schoon te houden.’
Lees ook | Nieuwe NS-baas voor flinke opgave
De NS is wel bezig met de ontwikkeling van een nieuw reinigingsproces voor de buitenkant van treinen. Hoe dit er precies uit zal zien wordt later bekendgemaakt. De huidige treinwasinstallaties zijn automatisch of worden met de hand bediend, zo vermeldt NS op de eigen website. Treinen waar graffiti op is gespoten moeten weer worden schoongemaakt door speciaal opgeleide medewerkers. Daarnaast moet ook het interieur van de trein dagelijks gereinigd worden.
20.000 vacatures
In de Tweede Kamer verklaarde commercieel directeur Tjalling Smit onlangs dat NS kampt met een combinatie van een krappe arbeidsmarkt en een hoge uitstroom van medewerkers die met pensioen gaan. Er staan op dit moment 20.000 vacatures bij NS open. Die zijn volgens Smit ‘onevenredig verdeeld’ in het bedrijf. 'Er zijn overal in de organisatie tekorten, maar het grootste tekort zit bij onze conducteurs. En zonder conducteurs kunnen wij geen treinen rijden.’ Om die reden laat NS nu opnieuw minder treinen rijden en wordt kantoorpersoneel ingezet om kaartjes te controleren.
Lees ook | Helft van de volle treinen nu al korter dan normaal