Mobiliteit30 nov '22 10:43

'Privatiseren openbaar vervoer was slechte keuze'

Auteur: Jorn Lucas

Vervoersbedrijven in het ov zijn te afhankelijk geworden van rendement in plaats van kwaliteit. Een direct gevolg van de privatisering van deze bedrijven, zegt PvdA-Kamerlid Habtamu de Hoop. 'Een verkeerde keuze, we moeten met een andere bril ernaar gaan kijken.'

In de Tweede Kamer wordt vandaag gesproken over de begroting voor het openbaar vervoer in Nederland. Daar zullen PvdA en GroenLinks pleiten voor miljoenen extra geld voor het ov om de kwaliteit en de beschikbaarheid te verhogen. 'Op het platteland wordt één van de drie buslijnen geschrapt. Voor heel veel mensen geldt: geen bus, geen baan.'

Lees ook | Kennisinstituut: nauwelijks minder autoverkeer bij goedkoper ov

Volgens De Hoop is de privatisering van het ov geen goede keuze geweest. 'Openbaar vervoer is een basisrecht, daar moeten we echt anders naar gaan kijken.' Nationaliseren hoeft niet per se de enige optie te zijn volgens De Hoop. 'Het Rijk moet er wel voor zorgen dat de ov-bedrijven niet afhankelijk zijn van rendement. Daar moet het Rijk garant voor staan.'

Zorgen gaan verder dan de NS

De zorgen om het ov gaan daarom niet alleen over gestegen prijzen voor een treinkaartje. Dat moet worden gestopt, denkt De Hoop die de prijsstijging wel kan verklaren. De NS heeft te maken met fors gestegen kosten en tegelijkertijd grote personeelstekorten. 'Er gaat veel mis bij de NS. Lange wachtrijen en vertragingen. Het is echt crisis bij de NS.'

En daar draagt het Rijk een verantwoordelijkheid, denkt De Hoop. 'De NS is een publiek bedrijf, maar is voor honderd procent in handen van het Rijk (de staat is de enige aandeelhouder, red.). Maar de overheid heeft niet genoeg geïnvesteerd en te weinig perspectief geboden aan de NS. Het Rijk heeft hier wel een verantwoordelijkheid in.'

Lees ook | Partijen willen meer geld voor weg en spoor in Noord-Nederland

400 miljoen

Daarom moet er volgens PvdA en GroenLinks 400 miljoen euro beschikbaar worden gesteld om er enerzijds voor te zorgen dat de prijzen in het ov niet verder stijgen, en anderzijds het personeel meer perspectief te kunnen bieden. 'Er moet een adequaat financieel vangnet voor het ov in Nederland komen.'

Losse treinkaartjes worden volgend jaar 5,5% duurder. Credit ANP / Hollandse Hoogte / Harold Versteeg
Losse treinkaartjes worden volgend jaar 5,5% duurder. Credit ANP / Hollandse Hoogte / Harold Versteeg (ANP / Harold Versteeg)

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen