Mobiliteit16 jan '23 14:36

Schiphol gaat beschikbare ruimte niet opvullen

Auteurs: Jorn Lucas en ANP

Schiphol lijkt alvast te zijn begonnen met inkrimpen. De luchthaven heeft namelijk besloten de bijna 15.000 beschikbare slots voor start en landingen niet te gaan gebruiken. Dat zou te maken met herstel na de coronaperiode en losstaan van de krimp-discussie in Den Haag. 'Ik denk dat het allebei waar is', zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert.

De ruimte is vrijgekomen doordat luchtvaartmaatschappijen ze niet meer nodig hebben of failliet zijn gegaan. Door er voorlopig geen gebruik van te maken, zegt Schiphol geleidelijk te kunnen herstellen van de coronacrisis.

Schiphol gaat de bijna 15.000 beschikbare slots voor start en landingen niet gebruiken. Luchtvaartmaatschappijen zijn ontevreden.
Schiphol gaat de bijna 15.000 beschikbare slots voor start en landingen niet gebruiken. Luchtvaartmaatschappijen zijn ontevreden. (Unsplash)

'Maar de minister heeft tegen Schiphol gezegd dat ze moeten inkrimpen, van 500.000 naar 440.000 vluchten. Dat moet voor het einde van dit jaar geregeld worden, dat gaat niet helemaal lukken omdat een deel Europees geregeld worden', zegt Melkert. 'Tegelijkertijd is de luchthaven nog bezig met opschalen na het loslaten van alle coronamaatregelen en we hebben gezien hoeveel moeite dat kost.'

Lees ook | KLM-topvrouw: krimpplan lost probleem niet op

Mes met twee kanten

Door een tekort aan personeel, vooral beveiligers en bagage-afhandelaars, ontstonden afgelopen zomer enorme rijen. 'En dat probleem is nog steeds niet opgelost. Door te zeggen dat een aantal slots niet meer worden gebruikt, snijdt het mes aan twee kanten', legt Melkert uit. 'Ik denk dat allebei waar is.'

Slotcoördinator Hugo Thomassen zegt tegen De Telegraaf dat het niet teruggeven van de slots onderdeel is van het beleid van Schiphol om de capaciteit beperkt op te voeren. Thomassen laat weten dat minister Mark Harbers van Infrastructuur wel een oproep deed aan Schiphol om vrijgevallen slots niet terug te geven. 'Dat stond ook in een Kamerbrief van vorige zomer. Maar het is natuurlijk aan Schiphol om daar gehoor aan te geven.'

Lees ook | 'Vliegen binnen Europa wordt fors duurder'

Juridisch gesteggel

Daarnaast denkt Melkert dat het voor de luchthaven makkelijker is om een uitgegeven slot niet te gebruiken dan een uitgeven slot in te trekken. 'Dat zal minder juridisch gesteggel opleveren.' Aan de andere kant zegt Barin, de koepel van luchtvaartmaatschappijen, het niet eens te zijn met de plannen, omdat de maatschappijen er van uitgaan dat ze op Schiphol mogen vliegen. Ze hebben een punt, denkt Melkert.

'Er is afgesproken dat de luchthaven mocht groeien naar 500.000 vliegbewegingen, maar de luchtvaart heeft een hele zware periode achter de rug en wil graag groeien. Aan de andere kant zullen omwonenden het hier niet mee eens zijn.'

Beperkingen

Schiphol neemt in februari een standpunt in over de krimpdiscussie. Deze week al maakt de luchthaven bekend of er tijdens de zomerperiode, die in de luchtvaart van maart tot oktober duurt, nog extra beperkingen nodig zijn.

Sinds juli vorig jaar konden luchtvaartmaatschappijen niet alle vluchten uitvoeren, omdat Schiphol door tekorten aan bewakers niet zoveel reizigers aankon. De luchthaven verwacht dat deze problemen er dit jaar niet zijn, zei interim-topman Ruud Sondag eind vorig jaar al.

Luister ook | BNR's Big Five - Big 10 van 2023 | Atilay Uslu

'Geen personeelstekort'

De Koninklijke Marechaussee heeft aangegeven geen personeelstekorten op Schiphol te hebben. Vertragingen zullen dus niet ontstaan op de luchthaven omdat de paspoortcontrole langer duurt, zegt een woordvoerster van de grensbeveiliging tegen het ANP.

Schiphol noemde de dienst eerder als een mogelijk knelpunt waardoor vertragingen konden ontstaan. 'We zitten gewoon aan onze capaciteit op Schiphol. Als wij krap zitten met personeel op Schiphol zetten we daar personeel in dat anders elders in het land had gewerkt.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen