Mobiliteit24 jan '23 13:05

Luchtvaartsector voelt zich benadeeld door kabinetsbeleid

Auteur: Jorn Lucas

In een brandbrief aan minister Harbers van infrastructuur stelt de Nederlandse luchtvaartsector dat ze wordt benadeeld door een nationaal CO2-plafond. Deze plannen van de minister zouden haaks staan op de afspraken die zijn gemaakt met Eurocommissaris Frans Timmermans, die over de energietransitie gaat.

De Europese Commissie besloot in december vorig jaar om, onder de noemer van ’Fit-for-55’, de basis te leggen voor een Europees CO2-plafond. Daarmee wordt bepaald hoeveel de luchtvaart maximaal mag uitstoten en wat het zal kosten als ze daar boven komen. Dat plafond zou er voor zorgen dat er minder wordt gevlogen, omdat de prijs per ticket dan flink gaat stijgen.

Maar de luchtvaartsector zegt nu dat het juist wil aansluiten bij EU-regels, en niet bij eigen Nederlandse plan. Want als het kabinet met de plannen zou doorgaan zou volgens hen vooral de eigen luchtvaart de pineut zijn. Daar hebben ze een punt, denkt Joris Melkert, luchtvaartdeskundige aan de TU Delft.

Lees ook | Schiphol gaat beschikbare ruimte niet opvullen

Concurrentiepositie

'De Nederlandse plannen maken het wel strenger voor de Nederlandse luchtvaartsector, en dat is niet goed voor de concurrentiepositie binnen Europa.' Volgens Melkert gaat het te ver door te stellen dat de Nederlandse regels haaks staan op de Europese regels.

'Minister Harbers heeft gezegd dat de hinder van de luchtvaart in Nederland minder groot moet zijn. Dat gaat hij op drie manieren doen. Schiphol moet een natuurvergunning aanvragen voor wat betreft de stikstofuitstoot, het aantal vliegbewegingen moet omlaag in verband met de geluidsoverlast en daarnaast komt er een plafond op de CO2-uitstoot.'

Lees ook | Luchtvaartsector is nog lang niet hersteld

Marges

De EU-plannen kijken alleen naar de CO2 en laat stikstofuitstoot en geluidsoverlast buiten beschouwing. 'Dat zijn ook nationale aangelegenheden, terwijl CO2 een wereldwijd probleem is.' Maar door de Nederlandse regels verder aan te scherpen, vreest de sector voor hun toekomst. 'Deze sector werkt met hele kleine marges, ze hebben een aantal jaren zwaar negatief gedraaid. En dit gaat niet helpen voor het herstel van de sector, maar de minister moet een keuze maken. Want omwonenden en wereldburgers in het algemeen hebben geen behoefte aan grootschalige klimaatverandering', meent Melkert.

Dat Nederland alleen optreedt met aparte luchtvaartregels past in een patroon. 'Dit is een alleingang maar dat doen we sowieso. Het feit dat Schiphol moet gaan krimpen is internationaal heel nieuw.'

(Unsplash)

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen