Mobiliteit25 jan '23 10:23

Miljoeneninvestering voor laadpalenexploitant Park 'n Charge

Auteurs: Jorn Lucas en ANP

De Nederlandse laadpalenexploitant Park ‘n Charge heeft een miljoeneninvestering opgehaald om de komende twee jaar duizenden laadpalen neer te zetten. Rabobank steekt ruim 16 miljoen euro in het bedrijf waarmee Park ‘n Charge zijn netwerk van 6000 laadpunten door heel Nederland wil verdubbelen.

'Landelijk zijn er in 2030 bijna 2 miljoen laadpalen nodig, waarvan 514.000 in de openbare ruimte. Dit betekent dat er de komende jaren minimaal 500 laadpunten per dag moeten worden geplaatst. Met deze financiering kunnen wij hieraan bijdragen met ruim 75 laadpunten per week', zegt oprichter Gerwin Hop van Park ‘n Charge.

De Nederlandse laadpalenexploitant Park ‘n Charge wil de komende twee jaar duizenden laadpalen neer te zetten.
De Nederlandse laadpalenexploitant Park ‘n Charge wil de komende twee jaar duizenden laadpalen neer te zetten. (ANP / Peter Hilz)

In samenwerking met gemeenten plaatst het bedrijf uit Veenendaal laadpalen in de openbare ruimte. In tegenstelling tot aanbieders zoals Fastned, richt het bedrijf zich op laadpalen in de buurt van afnemers.

Lees ook | FastNed: Als we van fossiel naar elektrisch willen, moeten kabels groter

De Europese Unie wil dat in 2035 alle nieuwe auto's elektrisch aangedreven zijn. Nederland zou dit doel al in 2030 willen bereiken. Daarvoor is het wel nodig dat er veel meer laadpunten geplaatst worden. Het in 2016 opgerichte Park 'n Charge zegt dat er daarom nu actie ondernomen moet worden om in 2030 alle elektrische voertuigen van stroom te kunnen voorzien.

Lees ook | Laadpaalfabrikant Wallbox ontslaat 15 procent personeel

Netten vol

Netbeheerder waarschuwen wel dat de stroomnetten vol zitten. 'We staan voor een uitdaging', zegt Hop. 'De netbeheerder moeten de netten gaan verzwaren. Het goede nieuws is dat elektrische auto's ook als batterij kunnen fungeren, voor de opslag en terugleveren van stroom.' Daarnaast is het van mening dat gemeenten meer ruimte moeten geven aan laadpaalexploitanten om ook daadwerkelijk laadpalen te plaatsen. 'Omdat elektrisch rijden een opkomende markt is, zijn laadpaalexploitanten nu nog onderworpen aan een overdaad aan regelgeving', aldus Hop.

De autobranche sprak onlangs nog zorgen uit over de voortgang van het aanleggen van laadpalen voor elektrische auto's. Volgens voorzitter Frits van Bruggen van brancheorganisatie RAI Vereniging komen er wel steeds meer laadpunten, maar het is echter de vraag of het elektriciteitsnet de verwachte vraag naar elektrisch laden wel aankan. Hij pleit ervoor ook andere duurzamere technologieën in het oog te houden.

Lees ook | 'Bussen en vrachtwagens moeten schoner'

Ook wees hij op het achterblijven van investeringen in publieke laadpunten voor elektrische trucks. Nu rijdt nog vrijwel de hele goederenvervoerssector op diesel. Laadpunten voor elektrische vrachtwagens moeten een veel hoger vermogen krijgen, omdat de accu's groter zijn dan die van personenauto's en het opladen sneller moet gebeuren.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen