Mobiliteit30 jan '23 17:57

'Er is niets beter voor stadslogistiek dan minder voertuigen'

Auteur: Remy Kock

Grote steden worden overspoeld door elektrische fietsen, auto's haastige flitsbezorgers en bestelbussen, en dat zorgt voor een verstikking van de stad. Het aantal verkeersbewegingen moet dus omlaag, maar de grote vraag is hoe. Lector Walther Ploos van Amstel aan de Hogeschool van Amsterdam voorziet drie grote problemen.

Grote steden worden overspoeld door elektrische fietsen, auto's haastige flitsbezorgers en bestelbussen, en dat zorgt voor een verstikking van de stad. Het aantal verkeersbewegingen moet dus omlaag, maar de grote vraag is hoe. Lector Walther Ploos van Amstel aan de Hogeschool van Amsterdam voorziet drie grote problemen.
Grote steden worden overspoeld door elektrische fietsen, auto's haastige flitsbezorgers en bestelbussen, en dat zorgt voor een verstikking van de stad. Het aantal verkeersbewegingen moet dus omlaag, maar de grote vraag is hoe. Lector Walther Ploos van Amstel aan de Hogeschool van Amsterdam voorziet drie grote problemen. (Harold Versteeg | Hollandse Hoogte / ANP)

Met name het ruimtegebruik speelt daarin een rol, zegt hij. 'We willen allemaal in een autoluwe omgeving wonen, of ergens met een autoluwe binnenstad', zegt hij. 'En daarvoor hebben we heel veel minder verkeer nodig. In een stad als Amsterdam is één op de vijf voertuigen voor die stadslogistiek.'

Lees ook | Invoering maximumsnelheid voor fietsen blijkt lastig

Daarnaast speelt verkeersveiligheid een rol, denkt Ploos van Amstel. 'We doen het niet erg aardig in de stadslogistiek', vervolgt hij. 'Voertuigen in de stadslogistiek zijn tot drie keer vaker betrokken bij ongevallen, een pakketbezorger rijdt tot vier keer per jaar schade, dat is gewoon niet goed. En ten slotte wordt het als bedrijf in de binnenstad steeds duurder om bevoorraad te worden. Het is ruim twee keer duurder geworden in tien jaar tijd.'

Solo

De reden? 'Veel te veel bedrijven rijden in hun eentje met hun eigen auto de stad in', zegt Ploos van Amstel. 'Als we de voertuigen in de grote steden bekijken, heeft 80 procent maar één of twee bestemmingen in de stad. Dat is bizar weinig als je beseft dat er iedere dag 40.000 stadslogistieke voertuigen Amsterdam in en uit rijden. 5 procent van die voertuigen - 2.000 voertuigen - zijn op hun beurt verantwoordelijk voor 65 procent van alle verzendingen. En die wil je juist in de stad hebben. Er is niets beter voor de stadslogistiek dan met veel minder voertuigen veel meer vracht te vervoeren.'

Lees ook | 'Miljard nodig voor fietsinfrastructuur'

Hij krijgt in zijn betoog bijval van Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland, die het probleem erkent. Wel stelt hij dat er in steden hard aan oplossingen wordt gewerkt. 'In de stad wordt bijvoorbeeld gewerkt aan het eruit halen van de vaart; alles naar 30 kilometer per uur', zegt hij. 'Dat is de beste remedie voor meer verkeersveiligheid. Wij roepen ook op om de snelheidslimiet te verlagen naar 15 kilometer per uur op plaatsen waar geen trottoir is. Zeker ook in verband met kinderen die zo de weg op schieten als de deur uit komen.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen