Het was voor velen van ons het geval tijdens de pandemie: we konden minder geld uitgeven aan diensten als restaurants en uitjes, dus gingen we veel meer besteden aan goederen. 'Dat is op enorme schaal gebeurd', zegt transporteconoom Swart. 'De goederenstromen zijn enorm gegroeid.'
Lees ook | 'We moeten dingen duurder maken'

Nu de pandemie achter de rust is, lijkt het binnen de transportsector allemaal wat af te koelen. 'Dat geldt voor de containermarkt en ook de luchtvracht. En we denken ook dat consumenten vanwege de toch nog hoge inflatie dit jaar wat minder goederen zullen kopen.'
Toch nog bescheiden groei
Al is de verwachting desondanks dat goederenvolumes dit jaar toch nog met een halve procent stijgen. En volgend jaar zelfs met een hele procent.
‘De voorbije jaren is er nogal wat nieuwe regelgeving over de sector uitgestort’
'Het is misschien ook wel goed dat het na drie jaar van heel veel chaos weer iets rustiger wordt', zegt Swart, 'en dat bedrijven de tijd krijgen om na te denken over hun strategie. Zo kunnen ze werken aan de verduurzaming van de transportsector. De voorbije jaren is er nogal wat nieuwe regelgeving over de sector uitgestort.'