De auto weegt zo'n 75 kilogram en is, wat de studenten zeggen, extreem efficiënt. Hoe efficiënt zal later deze maand blijken wanneer er tegen andere teams wordt gereden. Tot die tijd wordt er getest in de buurt van Delft. 'Op een fietsbaan rijden we rondjes en verzamelen we data', zegt Eliane van Boxtel van het Eco Runner team.
Lees ook | Delftse studenten bouwden snelste speedboot op waterstof

Spannend
De test later deze maand is het eerste 'spannende' meetpunt. 'Dan weten we hoe efficiënt we nou eigenlijk echt zijn', zegt Van Boxtel. De concurrentie komt uit de hele wereld, er zijn teams uit Afrika en ook andere Europese landen. 'Het wordt spannend, je weet nooit wat er allemaal opeens aankomt.'
Lees ook | EU-landen akkoord met uitbannen brandstofauto
Aan vertrouwen ontbreekt het niet. 'We zijn al zeven maanden bezig met design en productie van de auto. We hebben nog niet geprobeerd om die ruim 2.000 kilometer af te leggen, dat gaan we eind juni doen', zegt van Boxtel.
De recordpoging zelf is in juni op een circuit in Duitsland. 'Dan rijden we minimaal 60 uur lang met 45 km per uur, en dan willen we minimaal 2050 kilometer hebben afgelegd zonder opnieuw te tanken. Dat zou een nieuw wereldrecord betekenen.'
Lees ook | In dertig minuten van Amsterdam naar Parijs: met de hyperloop van TU Delft moet dat kunnen
Stadsauto
Het is niet het eerste team van de TU Delft dat zich richt op extreem efficiënte waterstofauto's. Dertien jaar geleden zijn de eerste studenten hier al mee begonnen. Sindsdien is er veel veranderd. 'We zijn begonnen met een lichte auto waarin je eigenlijk op je rug ligt. Vier jaar geleden is bedacht dat de hele efficiënte waterstofauto ook toepasbaar moest zijn.'
Daarom is het huidige model een stadsauto met een kleine kofferbak. 'Het is nu veel meer een auto voor de toekomst.' Volgens Van Boxtel bestaat de mobiliteit van de toekomst uit kleine, lichte en aerodynamische auto's. 'Zo kunnen we veel minder brandstof gebruiken om veel langere afstanden af te gaan leggen.'
Gewicht
De auto weegt zelf 75 kilogram, de meeste normale auto's wegen minimaal 1.000 kilogram en bieden ruimte aan vijf personen. 'Terwijl een auto gemiddeld maar wordt bezet door 1,4 personen. Al dat extra gewicht in de auto, wat eigenlijk heel onnodig is, zorgt ervoor dat we heel veel brandstof nodig hebben om de weg op te gaan.'
Het huidige model is niet 'straatlegaal', met RDW lopen gesprekken om te bepalen wat er aan de auto veranderd moet worden om er wel de weg mee op te mogen. Dan gaat het vooral om aanpassingen aan de veiligheidssystemen aan boord. Voor nu gaat het om de 'hele extreme efficiëntie. We gaan zien hoe ver we komen'.