Mobiliteit16 mei '23 10:31

'Voormalig Audi-baas gaat rol bij dieselgate bekennen'

Auteur: Jorn Lucas

De voormalige baas van Audi, Rupert Stadler, staat vandaag terecht voor zijn aandeel in het emissieschandaal van Volkswagen. De verwachting is dat hij vandaag publiekelijk zijn schuld voor 'dieselgate' zal bekennen. 'Twee weken geleden heeft hij, na een vraag van de rechter, met een heel schuchter knikje, ja gezegd.'

Audi, onderdeel van de Volkswagen Group, gebruikte rond 2015 speciale software om in testsituaties de uitstoot van de auto's omlaag te krijgen. Tot nu toe hield Stadler vol niets te hebben geweten van het gebruik er van. De vraag is wat hij vandaag precies zal bekennen en naar wie hij zal wijzen.

Rupert Stadler, voormalig CEO van Audi (midden) staat vandaag terecht voor zijn aandeel in het emissieschandaal. De verwachting is dat hij vandaag publiekelijk zijn schuld voor 'dieselgate' zal bekennen.
Rupert Stadler, voormalig CEO van Audi (midden) staat vandaag terecht voor zijn aandeel in het emissieschandaal. De verwachting is dat hij vandaag publiekelijk zijn schuld voor 'dieselgate' zal bekennen. (ANP / Associated Press)

'Stadler zal zeggen dat hij niet zelf de software heeft ontwikkeld. Maar er zat een clan in de Volkswagen Group die het wel wisten maar niks hebben gedaan', zegt Derk Marseille, correspondent in Duitsland. 'Dat verwijt de rechter hem nu ook en daarom hangt hem een gevangenisstraf boven het hoofd. Het wordt een spannende dag in de rechtbank.'

Lees ook | Duitse justitie vreesde verdere verduistering door Audi-topman

Geen schoon schip

Volgens Marseille kan Stadler een gevangenisstraf van anderhalf tot twee jaar krijgen, en ruim één miljoen euro boete. Dat hij een bekentenis zal gaan afleggen, betekent volgens Marseille niet dat hij schoon schip wil maken. 'Hij is persoonlijk bijna failliet en kan de boetes niet betalen. Door te bekennen hoopt hij op een lagere boete en ook ontlopen van een gevangenisstraf.'

Dat de voormalig hoogste baas van het Audiconcern toch wordt bestraft voor dieselgate, heeft volgens Marseille wel een hoge symbolische waarde. Voor mensen die destijds in een Audi reden, heeft de uitspraak tegen Stadler vermoedelijk weinig effect. 'Twee andere mensen die hier ook voor terechtstonden, zijn al veroordeeld.'

Lees ook | 'Sjoemelen in de auto-industrie is nog steeds mogelijk'

Andere topmannen binnen Volkswagen en Audi zullen mogelijk wel de gevolgen kunnen ondervinden van de Stadler's bekentenis. Dan gaat het volgens Marseille in eerste instantie om Martin Winterkorn, de voormalige CEO van de Volkswagen Group en 'de onderkoning van Duitsland'. 'We weten dat hij het land niet uit mag en in zijn villa ten zuiden van München verblijft. Maar hij moet hier van geweten hebben. De vraag is of hij de dans zal weten te ontspringen.'

‘Hoe langer dit voortduurt, hoe meer het een slepende kwestie wordt waar het hele concern last van heeft’
Derk Marseille, correspondent Duitsland

Volgens Marseille wisten veel mensen binnen het Volkswagen- en het Audiconcern van het gebruik van software om de uitstoot van de auto's omlaag te krijgen, maar was niet duidelijk wie er allemaal van af wist. 'Men wist het van elkaar niet.'

Luister ook | Petrolheads - Als Stadler bekent, kost het Audi een lieve cent

Kiezelsteen

Het dieselgate-schandaal heeft inmiddels 30 miljard euro aan schadevergoedingen gekost, en is een 'kiezel in de schoen' aan het worden. 'Hoe langer dit voortduurt, hoe meer het een slepende kwestie wordt waar het hele concern last van heeft', zegt Marseille.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen