Het plan voor rekeningrijden is met name een idee van het kabinet om de CO2-uitstoot te verminderen. 'Het CNV is voorstander van het verminderen van de CO2-uitstoot, maar werknemers moeten hier niet de torenhoge rekening voor betalen', stelt voorzitter Piet Fortuin.
‘Hoe hoger de CO2-ambitie van het kabinet, hoe meer werkenden bijbetalen’
Hoe het precieze plan eruit gaat zien is nog onduidelijk. Ook is nog niet bekendgemaakt hoeveel automobilisten moeten gaan betalen per gereden kilometer. Maar de vakbond stelt volgens eigen berekeningen dat personen die een 'gemiddelde auto' rijden, 'al snel 300 euro per maand extra moet betalen'. 'Hoe hoger de CO2-ambitie van het kabinet is, hoe hoger het bedrag dat werkenden bijbetalen.'
Compensatie
CNV eist daarom een compensatie voor werknemers. Die compensatie zou zich moeten uiten in een belastingvrije vergoeding van rond de dertig cent per kilometer. 'De werkgever profiteert hier ook van: werknemers wisselen hierdoor minder snel van baan', denkt de vakbondsvoorzitter. 'Daarnaast voorkomt het dat mensen overlopen naar een andere sector waar ze minder hoeven te reizen of meer thuis kunnen werken. In de zorg bijvoorbeeld, daar kunnen we niemand missen.'
Lees ook | Harbers: plan rekeningrijden tegen de zomer klaar
Eerder liet minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat weten aan BNR dat het voorstel voor rekeningrijden voor de zomer bekendgemaakt wordt. Toch zal het instrument pas in 2030 worden ingevoerd, als het parlement ermee instemt.
