Het vinden van genoeg treinstellen liet lang op zich wachten, maar omdat het bedrijf al wilde rijden, kozen ze voor tien treinstellen uit 1955. Aan een 'Nachttrein 2.0' wordt ondertussen gewerkt, zegt Engelsman.
Lees ook | Intercityverbinding Eindhoven-Aken stap dichterbij
'We kopen een aantal oude rijtuigen in, die we volledig gaan strippen en opknappen. Dat kan nog twee, drie jaar duren. Ondertussen wilden we al een eerste nachttrein laten rijden.'

Die trein vertrok donderdagavond, met 200 passagiers aan boord. De prijs van de kaartjes beginnen bij 69 euro, daarvoor krijg je een slaapplek in een gedeelde coupé en een ontbijtje. Wie wat meer privacy wil, kan, al dan niet met een groep, voor 279 euro een coupé voor zes personen afhuren. Een douche heeft de trein niet.
Europese steun
Toch springt het bedrijf in een gat: het nachttreinennetwerk van Europa is de afgelopen tien jaar vrijwel verdwenen. Het bedrijf kan daarom op steun rekenen van de Europese Commissie, bij het aanleggen van een volgende verbinding naar Barcelona.
Lees ook | Frankrijk verbiedt korte binnenlandse vluchten
De Europese Commissie selecteerde in totaal tien Europese spoorprojecten die op steun vanuit Brussel kunnen rekenen. 'Barcelona is onze volgende ambitie', zegt Engelsman. 'Dat is een fantastische bestemming, waar ook heel veel op gevlogen wordt.'