De C919 is de Chinese tegenhanger van toestellen als de Boeing 737 MAX en de Airbus A320. China Airlines heeft het vliegtuig nu als enige luchtvaartmaatschappij in de vloot. Het duurde even voordat de eerste passagiersvlucht de lucht in kon. Na een ontwikkelingsproces van vijftien jaar werd het toestel pas in september vorig jaar gecertificeerd in het thuisland.

Alleen in Chinese luchtruim
Voorlopig is het toestel alleen in het Chinese luchtruim te zien. Luchtvaartexpert Melkert van de TU Delft betwijfelt of het toestel ook goedgekeurd gaat worden in andere delen van de wereld.
Volgens geruchten gaan Europese luchtvaartautoriteiten er wel naar gaan kijken. 'Als het goed gaat, dan heb je kans dat er een toelating komt voor het Europese luchtruim. En als het toestel dan ook aantrekkelijk geprijsd blijkt, zijn er misschien luchtvaartmaatschappijen die het opnemen in hun vloten', zegt Melkert.
‘Er zijn van deze C919 maar ongeveer honderd orders geplaatst. Ze willen er in totaal 150 gaan bouwen, maar dat kan nog wel even duren’
Al is het volgens Melkert niet aannemelijk dat Airbus meteen orders moet schrappen door de komst van de C919. 'Er zijn van deze C919 maar ongeveer honderd orders geplaatst. Ze willen er in totaal 150 gaan bouwen, maar dat kan nog wel even duren. Airbus hoeft zich dus vooralsnog geen zorgen te maken, maar eventueel over een paar decennia wel'.
Lees ook | Airbus en Boeing krijgen zware dobber aan Chinezen
Amerikaanse onderdelen
Voor de Verenigde Staten is de situatie nog complexer. 'De verhoudingen met Amerika zijn behoorlijk verstoord dus daar verwacht ik de C919 nog lang niet in het luchtruim', aldus Melkert. Hij herinnert er wel aan dat de Amerikanen nu onderdelen leveren voor deze vliegtuigen. 'Dus als de relatie tussen China en de VS verder verslechtert, kan dat in de toekomst voor problemen zorgen voor de bouw van het toestel.'
Heel vernieuwend is de C919 overigens niet. 'Het lijkt sprekend op een A320 zoals die al dertig jaar rondvliegt in Europa. Je zou bijna kunnen zeggen dat het een kopie is.' Er zijn volgens Melkert zelfs beschuldigingen geweest van spionage, 'maar geef ze een paar decennia en dan hebben ze dat ook goed onder controle. Dan kunnen ze best gaan concurreren met Airbus en Boeing.'