In november worden de ploegendiensten gehalveerd. De formele adviesaanvraag voor de ontslagen is donderdag naar de ondernemingsraad gestuurd. VDL spreekt van een 'onvermijdelijke afbouw van medewerkers'.

Op dit moment heeft VDL Nedcar een kleine 4.000 medewerkers. Daarvan verdwijnen ongeveer 1.000 medewerkers en ruim 800 uitzendkrachten, zowel productiemedewerkers als medewerkers van ondersteunende afdelingen.
Mogelijk meer ontslagen
VDL laat weten dat het daar mogelijk niet bij blijft. Als het lopende contract met BMW in maart 2024 afloopt, worden extra ontslagen niet uitgesloten. 'Het streven blijft om nieuwe, substantiële voertuigprojecten binnen te halen, in combinatie met de geplande nieuwe activiteiten in Born', zo schrijft de onderneming in de persverklaring.
Lees ook | Ondernemingsraad Nedcar dreigt met kort geding tegen VDL
Directeur John van Soerland van VDL Nedcar zegt in het persbericht: 'Na de opzegging van het contract tot 2030 door BMW hebben we ontzettend hard geknokt voor de juiste aansluiting middels autoproductie. Dat is ons tot nu toe niet gelukt. Uiteindelijk is de tijd – door turbulente omstandigheden op de automarkt – te kort gebleken om de hele populatie aan het werk te houden. Wij balen daarvan en naar onze medewerkers die hun baan gaan verliezen spijt ons dat.'
Luister ook | BNR Auto-Update - Nieuwe klant voor VDL NedCar nog ver weg
Stakingen
Bij de autobouwer wordt al maanden gestaakt, onder meer uit onvrede over het uitblijven van een nieuwe cao en het uitblijven van een nieuw sociaal plan. De vakbonden riepen in totaal zes stakingsdagen uit, en er waren twee wilde stakingen.
'Dat was niet goed voor het imago van het bedrijf', zegt Noud Broekhof, redacteur van de Nationale Autoshow. Desondanks denkt hij niet dat het personeel zichzelf in de voet heeft geschoten. 'VDL heeft tien jaar geleden deze mensen wel allemaal aan het werk gehouden. Toen was Nedcar ten dode opgeschreven, maar nadat VDL een contract sloot met BMW is er wel tien jaar werk geweest.'
VDL hanteert het bestaande sociaal plan, dat nog tot april 2024 geldt, om personeel zoveel mogelijk naar ander werk te begeleiden. Dat plan voorziet in het dubbele van de wettelijke ontslagvergoeding, ook wordt een zogeheten uitwerkbonus van 7500 euro in het vooruitzicht gesteld.
'Deze ontslaggolf hing al in de lucht. Maar nu is duidelijk waar VDL Nedcar echt staat en wat er moet gaan gebeuren', zegt Broekhof.
Olie op het vuur
Vakbonden reageren ontstemd op het nieuws, dat ze naar eigen zeggen via de media hebben moeten vernemen op een moment waarop ook de ondernemingsraad nog van niets wist. CNV-bestuurder Jeroen Bruinsma en FNV-bestuurder Peter Reniers noemen het bericht over massaontslagen 'olie op het vuur'.
'Mensen realiseren zich nu, dat het eindig is, hun baan bij Nedcar', aldus Reniers. 'Ze gaan zich nu pas echt zorgen maken over hun toekomst, nu er een datum is. En dat zonder dat er een goed sociaal plan is afgesproken. Ik verwacht nog meer stakers.'
'Dat VDL dit laat weten op de zesde stakingsdag, daar kan ik geen begrip voor hebben', zei Bruinsma. 'Het is al heel onrustig, mensen zijn zwaar teleurgesteld en gefrustreerd, dat wordt er met dit bericht niet beter op. Dit komt op een heel ongelukkig moment.'
Provincie 'leeft mee'
De provincie Limburg zegt met de medewerkers van autofabriek Nedcar in Born 'mee te leven'. 'Als provincie worden wij met regelmaat bijgepraat door de directie van VDL Nedcar en weten we dat zij al geruime tijd werken aan verschillende toekomstscenario’s voor de periode na afloop van het BMW-contract', zegt de Limburgse gedeputeerde Stephan Satijn (VVD). 'We blijven de ontwikkelingen op de voet volgen en vertrouwen erop dat de VDL Nedcar-directie zich maximaal inspant voor de toekomstige werkgelegenheid in Born.'