Ondanks dat de petitie van RyanAir ruim één miljoen keer is ondertekend, heeft de maatschappij geen makkelijk verhaal, zegt luchtvaartexpert Paul Vanaker van claimorganisatie EU Claim. De staking treft namelijk slechts een deel van de Franse luchtverkeersleiding. 'Er ligt een hele zware beperking in het aantal vliegbewegingen waardoor het aantal vluchten worden gereduceerd.'
Lees ook | Ondanks schrappen staking: geen vluchten naar Italië
Dat betekent dat enkele binnenlandse vluchten wel doorgaan, terwijl dat niet geldt voor vliegtuigen die slechts overvliegen. 'Sommige maatschappijen zullen wachten op een plekje om over of naar Frankrijk te mogen vliegen. Andere zullen eieren voor hun geld kiezen en zullen de vlucht gaan annuleren.'

Nationaal probleem
RyanAir probeert echter een nationaal probleem op te lossen bij een internationale instantie, zegt Vanaker. 'De Europese Commissie zal niet bij machte zijn om dit aan te pakken.' Het enige wat RyanAir kan bereiken, is aandacht vragen voor 'een vrij logisch probleem', denkt hij. 'Frankrijk is het enige land dat het op deze manier doet. Bij een Italiaanse staking wordt overvliegend verkeer niet beperkt.'
Lees ook |'Vliegen binnen Europa wordt fors duurder'
Reizigers zullen hoe dan ook worden getroffen door staking. Maar omdat de luchtvaartmaatschappijen hier geen schuld aan hebben, hebben passagiers geen recht op financiële compensatie. 'Desalniettemin hebben ze wel een zorgplicht voor de passagiers als de vlucht inderdaad wordt geannuleerd', zegt Vaneker. Wat in de praktijk betekent dat reizigers een voedselbon kunnen krijgen.
Langer en meer
Door de staking worden vliegtuigen gedwongen om het Franse luchtruim te mijden. Daardoor zullen toestellen die op weg zijn naar bijvoorbeeld de Canarische Eilanden over de Atlantische Oceaan moeten vliegen, wat zal leiden tot drukte op andere luchtvaartroutes met dezelfde bestemming. 'Daardoor is het meer vliegen, langer vliegen en nog langer wachten', zegt Vaneker. 'Het lijkt me in deze tijd zeer ongewenst om vluchten onnodig lang te laten vliegen.'