Mobiliteit10 jun '23 11:00Aangepast op 13 jun '23 14:01

Plassen en weer door, ook mogelijk voor EV-rijder

Auteur: Jorn Lucas

Bezitters van een elektrische auto zullen het herkennen: lang wachten voordat je auto voldoende is opgeladen om de reis voort te zetten. De laadpaalfabrikant EVBox zegt een oplossing te hebben voor dit probleem, een laadpaal waarmee in drie minuten 100 kilometer actieradius 'bijgetankt' kan worden. Onder meer in Amsterdam worden tests gedaan met de superlaadpaal.

Het gaat om een zogenaamde 400Kw laadpaal, zegt Remco Samuels van EVBox Nederland in gesprek met verslaggever Martijn de Rijk. 'We zien dat auto's steeds sneller kunnen opladen. Mensen die langere afstanden moeten rijden zijn gebaat bij een korte pauze.'

Bezitters van een elektrische auto zullen het herkennen: lang wachten voordat je auto voldoende is opgeladen om de reis voort te zetten. De Franse laadpaalfabrikant EV Box zegt een oplossing te hebben voor dit probleem, een laadpaal waarmee in drie minuten 100 kilometer actieradius 'bijgetankt' kan worden.
Bezitters van een elektrische auto zullen het herkennen: lang wachten voordat je auto voldoende is opgeladen om de reis voort te zetten. De Franse laadpaalfabrikant EV Box zegt een oplossing te hebben voor dit probleem, een laadpaal waarmee in drie minuten 100 kilometer actieradius 'bijgetankt' kan worden. (EV Box)

Wat EVBox betreft zijn de snelle laders nodig om van 'EV het nieuwe normaal te maken.' De palen komen langs de snelweg te staan. Hiervoor moet de laadinfrastructuur niet alleen worden aangepast, maar ook de capaciteit op het stroomnetwerk. 'Er komen steeds meer elektrische auto's en daarmee ook steeds meer laadsessies langs snelwegen. Dat is niet te stoppen', zegt Samuels.

Lees ook | Terschelling duurste plek om auto op te laden, Losser goedkoopste

'Slim' laden

Om het netwerk niet onnodig veel te belasten, zullen laadpalen als deze volgens Samuels steeds meer uitgaan van het 'slim-ladenprincipe'. 'We weten dat de energiebeschikbaarheid door zon en wind steeds volatieler wordt. Aan de andere kant zien we dat er steeds meer gevraagd wordt door auto's en door warmtepompen.'

Door 'slim' te laden kijkt de machine naar de beschikbare hoeveelheid energie, en past daar de prijzen ook op aan. 'Als er weinig energie is, betaal je meer', zegt Samuels. 'De vraag is hoe de energie verdeeld wordt over alle auto's die tegelijkertijd aan het laden zijn, zonder de maximale capaciteit te gebruiken.'

Lees ook | Minder laadpalen als gevolg van 'te veel regelgeving'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen