Het gaat om een zogenaamde 400Kw laadpaal, zegt Remco Samuels van EVBox Nederland in gesprek met verslaggever Martijn de Rijk. 'We zien dat auto's steeds sneller kunnen opladen. Mensen die langere afstanden moeten rijden zijn gebaat bij een korte pauze.'

Wat EVBox betreft zijn de snelle laders nodig om van 'EV het nieuwe normaal te maken.' De palen komen langs de snelweg te staan. Hiervoor moet de laadinfrastructuur niet alleen worden aangepast, maar ook de capaciteit op het stroomnetwerk. 'Er komen steeds meer elektrische auto's en daarmee ook steeds meer laadsessies langs snelwegen. Dat is niet te stoppen', zegt Samuels.
Lees ook | Terschelling duurste plek om auto op te laden, Losser goedkoopste
'Slim' laden
Om het netwerk niet onnodig veel te belasten, zullen laadpalen als deze volgens Samuels steeds meer uitgaan van het 'slim-ladenprincipe'. 'We weten dat de energiebeschikbaarheid door zon en wind steeds volatieler wordt. Aan de andere kant zien we dat er steeds meer gevraagd wordt door auto's en door warmtepompen.'
Door 'slim' te laden kijkt de machine naar de beschikbare hoeveelheid energie, en past daar de prijzen ook op aan. 'Als er weinig energie is, betaal je meer', zegt Samuels. 'De vraag is hoe de energie verdeeld wordt over alle auto's die tegelijkertijd aan het laden zijn, zonder de maximale capaciteit te gebruiken.'
Lees ook | Minder laadpalen als gevolg van 'te veel regelgeving'