
'Uiteindelijk moet de luchtvaart naar nul uitstoot. De tragiek van die sector is echter dat het vergeleken met andere sectoren helaas achterloopt op het gebied van technologische ontwikkelingen omdat het allemaal heel langzaam gaat', stelt Kröger. Het Kamerlid is daarom van mening dat er minder vliegbewegingen moeten plaatsvinden en dat er een cap moet komen op emissies.
Geld verspilling
Want, beredeneert Kröger, als je minder gaat vliegen waarom zou je Lelystad Airport dan nog openen? Volgens directeur Jan Eerkens van Lelystad Airport wordt dat antwoord deels gegeven door te kijken naar de reeds gemaakte kosten. 'De luchthaven heeft ons al honderd miljoen gekost en de provincie en gemeentes hebben ook nog eens voor honderd miljoen gefinancierd. Als het niet doorgaat is dat geld verspild.'
‘Het is niet realistisch om een vliegveld te gaan openen waarvoor je helemaal geen businesscase hebt’
Voor Kröger is het echter het belangrijkste dat het kabinet de klimaatdoelen voor ogen blijft houden. ‘We moeten flinke stappen nemen om de klimaatverandering een halt toe te roepen, dan is het niet realistisch om een vliegveld te gaan openen waarvoor je eigenlijk helemaal geen businesscase hebt', bepleit ze. Het GroenLinks-Kamerlid is van mening dat de luchtvaart veel te lang uit de wind is gehouden met allerlei fossiele subsidies vanuit het Rijk.