An Apple A Day Keeps Putin Away
Als Rusland ze niet meer wil, dan eten we ze zelf wel op. In Polen gaan al dagen mensen op de foto terwijl ze een hap zetten in een appel. Op Twitter is de actie populair onder #AnAppleADayKeepsPutinAway. "Ik denk dat Nederland misschien een beetje te nuchter is om meer appels te gaan eten als het om Poetin gaat."
|
Kan in Nederland hetzelfde gebeuren als in Polen?
Rob Benjamens, marketing- en communicatiedeskundige. "Het zou
kunnen, maar ik denk niet in die mate. Ik denk dat de emoties
in Polen wat 'groter' zijn. Wij hebben ook minder het sentiment dat
de Polen hebben: trots zijn op je land en dat aan Rusland laten
blijken op deze manier. Ik denk dat hier twee aspecten aan zitten:
een commerciaal aspect en een politiek aspect."
An apple a day keeps Putin away, apparently!
#jedzjabłka
#eatapples
http://t.co/OLeoxsm6KA via
@NewsyVideos
pic.twitter.com/bcXWLLDUVa
—
Jake Godin (@JakeGodin)
August
2, 2014
"Ze hebben in Polen een gezegde gevonden en daar op ingehaakt en dat ook op een heel leuke manier gedaan. Dat betekent dat er aandacht is voor appels en ook het feit dat het gezond is, omdat veel mensen dat associëren met de oorspronkelijke uitdrukking: 'houd de dokter buiten de deur'."
Als we het wel doen: met welk product dan en onder welke
slogan?
"In Polen hebben ze meteen het goede product te pakken gehad.
De appel is gezond en houdt de dokter buiten de deur. Dan kan je de
parafrase maken met Poetin. Met tomaten lukt je dat niet. En met
komkommers lijkt het me ook een beetje lastig. Maar extra aandacht
zou ook in Nederland betekenen dat de consumptie daardoor zou
kunnen stijgen. Maar dan niet vanwege politieke achtergronden en
motieven, maar gewoon vanwege het feit dat we er weer even mee
worden geconfronteerd dat appels gezond zijn."
Photo: An apple a day keeps Putin away On Wednesday, Russia
announced a ban on some fruit and vegetable...
http://t.co/QoEIuOse3y
—
Pawel Debski (@pdebski)
August
4, 2014
Verwacht u dat deze acties ook economisch succes
hebben?
"Ja, in het verleden zijn er wel eens voorbeelden van
geweest. Marks and Spencer heeft in Engeland een keer een campagne
gevoerd 'By British'. Ik heb niet het idee gekregen dat dat toen
heel succesvol was. In Nederland hebben we ook zoiets gehad: 'Koop
Nederlandse waar, dan helpen wij elkaar'. Ik denk dat dat in die
tijdgeest toen misschien kon. Maar ik denk dat Nederland misschien
een beetje te nuchter is om meer appels te gaan eten als het om
Poetin gaat."