De inkomsten uit advertenties gingen opnieuw hard omlaag, waardoor de opbrengsten bij nagenoeg alle onderdelen afnamen. Nieuwe bezuinigen zijn dan ook nodig, zegt Van der Snoek.
Welke onderdelen daarmee te maken zullen krijgen, zal later dit jaar blijken. Voor de regionale dagbladen werden de plannen onlangs bekend, in aanloop naar de aandeelhoudersvergadering op 23 april wordt meer bekend over de maatregelen bij de landelijke media.
Kern
Het bedrijf moet terug naar de kern, zegt Van der Snoek die een half jaar geleden aantrad. Wat is die kern? "Dat is dat wij de consument 24/7 content bieden. De consument bepaalt hoe hij dat nuttigt, wij zorgen ervoor dat we elke distributievorm kunnen bieden." Tot die kern behoren ook de 14 'merken' die vallen onder TMG, waaronder de Telegraaf en Sky Radio.
"Daar houden we aan vast en gaan we verder investeren. Aan de contentkant én aan de merkkant. Dat laat onverlet dat we andere merken in huis hebben waar we naar kijken hoe we daarmee om moeten gaan. Dat kan zij: met partners samen, dat kan zijn: elders onderbrengen of dat kan zijn: stoppen."
Alleen
En hoe lang nog voordat TMG weer structureel winstgevend is? "We gaan het komend jaar de veranderingen doorvoeren die we moeten doorvoeren", zegt de topman ontwijkend.
"Daar hoort ook bij dat we niet meer zoals in het verleden allemaal dingen zelf gaan kan kopen en zelf willen doen. Een aantal dingen kunnen we erg goed. Contentcreatie, dat vermarkten, uitgeven. Maar distributie en devices, dat is niet echt ons ding. Daar hebben we partners voor nodig waarover op de korte termijn aankondigingen volgen."