Ondernemen5 aug '15 13:49

Vult Picnic het gat in online boodschappenmarkt?

Auteur: Sangar Paykhar

In Amersfoort is een proef gestart met een nieuw supermarktconcept dat geen bezorgkosten rekent. In september gaat de nieuwe online dienst officieel van start, en later wordt het uitgebreid in de vier grote steden.

picnic.nl
picnic.nl

Picnic begon een paar maanden geleden met het testen van de nieuwe dienst bij 150 huishoudens. "De klanten komen met allerlei ideeën over hoe het nog beter kan. Zo proberen wij onze dienstverlening steeds beter te maken", vertelt Michiel Muller, één van de initiatiefnemers. "Je hebt een app waarmee je de boodschappen tot 's avonds elf uur kunt bestellen. De volgende dag komen wij die gratis aan de deur brengen."

Innovatie
"Momenteel zijn er al verschillende diensten die boodschappen aan huis brengen, maar hun aandeel in het totale online retail is slechts anderhalf procent", meent retaildeskundige Paul Moers. De totale omzet ligt rond de 35 miljard euro. Volgens de initiatiefnemers is Picnic een innovatie waarvoor een nieuw distributiesysteem is ontwikkeld om de markt voor online boodschappen verder te helpen. Picnic investeert namelijk niet in distributiecentra en winkels, waardoor de kostprijs voor de diensten laag wordt gehouden. "De hele conventionele keten wordt overgeslagen om de goederen veel sneller vanaf de leverancier bij de consument op het bord te krijgen. Dit is het belangrijkste verschil met alle andere bestaande vormen van online boodschappen doen." Picnic plaatst de bestellingen bij de leverancier pas als bekend is wat de volgende dag moet worden afgeleverd.

Voorraad
Muller denkt dat de innovatieve wijze hoe ze met voorraad omgaan veel verspilling, en daarmee ook veel kosten gaat besparen. "Picnic heeft maar één plek in Nederland waar voorraad 's nachts wordt afgeleverd, 's morgens worden de orders gepikt en 's middags bezorgd bij de klanten." Daarnaast meent Muller dat het gebruik van elektrische busjes die vlak in de wijk bij de huishoudens rijden ook voor betere afstemming zorgen. " ’s Avonds als de klant bestelt, is het mogelijk om aan te geven in welke tijdsvak de boodschappen moeten worden bezorgd, 's morgens laat Picnic via sms weten in welk half uur de bezorger daadwerkelijk voor de deur staat."

Initiatiefnemers
Muller denkt dat Picnic in staat is om de concurrentie aan te gaan met de grote supermarktketens, omdat de vier initiatiefnemers veel kennis en ervaring al in huis hebben. "De internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys hebben veel ervaring in het bouwen van intelligentie voor websites en webstores. Daarnaast is Bas Verheijen een supermarktdeskundige die voor Albert Heijn en C1000 heeft gewerkt." Muller zelf heeft eerder onbemande tankstation Tango en Route Mobiel opgericht.

Doelgroep
"Nederland kent een enorme dichtheid van supermarkten; de gemiddelde afstand tot een supermarkt voor elke inwoner is slechts 500 meter", weet Moers. Dus de drempel om even snel een pak melk te halen is vrij laag. Daarom denkt de retaildeskundige dat de doelgroep van Picnic tweeverdieners zijn die echt in de knijp zitten met hun tijd. Die zijn helemaal dol op internetboodschappen en die willen daar best voor betalen." Daarom denkt hij dat als Picnic iets op de markt wil zetten, het iets bijzonders moet aanbieden wat relevant is. Moers denkt dat gratis bezorgen en lage prijzen niet de belangrijkste drijvers zijn voor die doelgroepen.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen