
Het aantal files veroorzaakt door vrachtwagens met pech is namelijk verder toegenomen, blijkt uit cijfers van de VerkeersInformatieDienst (VID). Vrachtwagens staan vaker met een kapotte band langs de kant van de weg, slechte controle en achterstallig onderhoud spelen daarbij een grote rol.
Ongeveer 40 procent van de vrachtwagenpech te maken heeft met banden die kapot gaan, zegt Van Dijk. Er wordt volgens hem al goed gecontroleerd, maar bandensensoren zoals deze nu bij personenauto's worden aangebracht zijn voor vrachtwagens niet verplicht.
Achterstallig onderhoud aan de infrastructuur vormt daardoor een groter risico. Van Dijk: "Als je met een band over een obstakel rijdt, bevordert dat slijtage. Procentueel gebeurt het nu eenmaal dat banden zo nu en dan een keer kapot gaan, maar een goede infrastructuur kan schelen."
De afgelopen jaren zijn er volgens de voorzitter 'miljarden' uit het infrafonds weggestroomd. "In het kader van de bezuinigen. We zijn niet ontevreden over wat er is overgebleven, maar in onderhoud van de wegen kun je niet genoeg investeren. Dan denk ik niet aan extra miljoenen, maar aan extra miljarden." Nederland is nu eenmaal handelsland, zegt van Dijk.