
Of De Mol uiteindelijk die 1,1 miljard euro voor zijn bedrijf krijgt, hangt af van de prestaties van Talpa de komende acht jaar en de betrokkenheid van De Mol zelf bij het bedrijf. Hij blijft het bedrijf dan ook leiden samen met het huidige management en creatieve team.
"Van alle mogelijke partners voor Talpa, past ITV zonder enige twijfel het best bij ons", schrijft John de Mol in een verklaring. "Voor Talpa geeft dit een fantastische kans op sterke verdere groei. En voor mij persoonlijk betekent deze overname dat ik me geheel kan toeleggen op de creatie van grensverleggende nieuwe content."
Talpa, dat in 2004 door De Mol werd opgericht, timmert flink aan de weg in het buitenland. Eén van zijn grotere successen is The Voice, dat inmiddels in 180 landen wordt uitgezonden. In de afgelopen zes jaar ontwikkelde Talpa in totaal 75 shows, waaronder ook Battle of the Sexes en Dating in the Dark en Utopia.
Britten
Het Britse ITV is het grootste commerciële televisiebedrijf in het Verenigd Koninkrijk, zegt economieredacteur Paul Laseur. "Het exploiteert niet alleen een groep zenders, maar heeft ook eigen productiebedrijven in een groot aantal andere landen. Daarvan is Talpa Media er straks een."
De toezichthouder moet de overname nog goedkeuren. Beide bedrijven verwachten dat de verkoop in het tweede kwartaal van dit jaar zal zijn afgerond.