Ondernemen3 dec '14 11:48

Hard en zacht tegelijk: het geheim van succes in Silicon Valley

Auteur: Thijs Baas

Passie, ambitie en een goed netwerk. Het zijn slechts enkele van de voorwaarden om het als Nederlander te kunnen maken in Silicon Valley. Als uitmuntend programmeur, of als stroopwafelverkoper. Arne Maas, lector aan de Rotterdam Business School, schreef het boek 'Start me Up in Silicon Valley', met handvatten voor startende ondernemers die het daar willen maken.

Samen met een collega zette Maas twaalf tips op een rij die startende ondernemers enigszins voorbereid op weg moeten helpen. Drie tips geeft Maas alvast prijs in BNR Wereldveroveraars: "Passion. Je moet echt iets veranderends willen doen. Think big: een investeerder is niet geïnteresseerd in van twintigduizend tweehonderdduizend maken, maar die wil 2 miljard. En ten derde: superteam; je moet echt zorgen dat je met een paar jongens of meiden echt een goed team hebt, waarin je alles wat je in je bedrijf nodig hebt ook vertegenwoordig hebt."

Dan hebben ook Nederlandse startende ondernemers absoluut iets te zoeken in Silicon Valley, bezweert Maas. "Je moet echt ervoor willen gaan; iets leuks en iets gaafs willen doen en dat ook materialiseren. Je moet wel hard werken, ja, maar het is hard én zacht, want als je ziet hoe ondernemers elkaar daar helpen, dat is zachter dan in Nederland. Wij spraken met verschillende ondernemers, en die vroeg bijna altijd uit zichzelf: "kunnen we je nog helpen?" In Nederland krijg je dat soort veel minder snel te horen en dat typeert de valley ook heel erg. 

 

Gedreven
Maas noemt Arthur van Hoff als één van de Nederlanders die het probeerden te maken in Silicon Valley. Hij slaagde met vlag en wimpel, als producent van technologie voor virtual reality-films. "Hij is al een jaar of vijftig, maar zeer gedreven en met zijn zoveelste start-up bezig." Maar ook Rip Pruisken timmert flink aan de weg, vanuit een hele andere invalshoek: "Hij noemt zichzelf Rik van Wafels en hij is zeer succesvol met het verkopen van stroopwafels, onder het motto: meditation and mindfulness."

Marketing dus, of, liever gezegd: pivoting. "Dat kom je daar overal tegen. Hét toverwoord als je een product hebt, maar je hebt nog geen markt. Dan moet je gaan draaien - de letterlijke vertaling van pivoting - om te kijken waar je markt precies zit. Moet je je product aanpassen, of moet je je markt een beetje aanpassen? Je moet in ieder geval veel met je toekomstige klanten praten." Maar ook een goed netwerk is enorm belangrijk, beaamt Maas. "Zonder netwerk kom je er niet. Dan kom je moeilijk aan geld en investeerders zijn een belangrijke factor in Silicon Valley."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen