Ondernemen6 jun '16 09:08Aangepast op 6 jun '16 09:31

Veel winkels laten ramadan links liggen

Auteur: BNR Webredactie

Veel winkelketens spelen niet in op de ramadan, blijkt uit een rondgang van BNR.

ANP
ANP

De komende 30 dagen is het ramadan. Een groot deel van de grofweg 1 miljoen moslims in ons land eet dan pas als het donker is. Dit vasten overdag wordt goedgemaakt in de donkere avond, nacht en vóór zonsopgang.

Islamitische winkels verkopen niet meer of minder, maar wel ander voedsel, zoals barbecuevlees en hapjes, vertelt een islamitische slager in Den Haag.

Grotere winkelketens spelen niet in op deze periode. Dat heeft niets te maken met de maatschappelijke discussies over de islam, zegt Marry Jansen, manager pr, marketing en communicatie bij HEMA. 'Wij merken dat onze klant er niet speciaal behoefte aan heeft om een speciaal assortiment met de naam 'ramadan' of 'Suikerfeest' te vinden bij HEMA.'

Ramadan-aanbiedingen
Jammer, vindt Faisel Nabibaks van adviesbureau EtnoMedia. Winkels in moslimlanden hebben veel speciale aanbiedingen tijdens de ramadan. 'Daar kunnen op allerlei niveaus ramadan-aanbiedingen zijn, of het nu gaat om auto's die verkocht worden, of bier in Suriname. In dat soort landen maakt men er meer gebruik van.'

Directeur Sander van Golberdinge van Detailhandel Nederland heeft zijn twijfels of de ramadan de Nederlandse detailhandel extra kansen biedt. 'Het heeft er eenvoudigweg mee te maken dat er weliswaar naar schatting 1 miljoen moslims wonen in Nederland, maar dat is op het totaal van de Nederlandse bevolking nog relatief weinig. Dat betekent dat het weinig winstgevend is om heel veel grootschalige reclamecampagnes op nationaal niveau op te richten.'

En zo blijven het vooralsnog vooral de islamitisch geörienteerde winkels die inspelen op de ramadan. De ramadan is vandaag begonnen en wordt afgesloten op 5 juli.

Gerelateerde artikelen