Ondernemen9 jul '16 09:46

Spoorwegmuseum ingrijpend veranderd

Auteur: Koos Tervooren

Het Spoorwegmuseum moet zich blijven vernieuwen, want de concurrentie van daguitjes is moordend. Daarom is er ingrijpend verbouwd.

ANP
ANP

Ondanks dat het museum in Utrecht met 426.000 bezoekers vorig jaar een recordjaar beleefde, was een verbouwing toch nodig. Dat zegt Marten Foppen, de directeur. Er zijn twee dingen nieuw. Er is een compleet nieuw restaurant en een nieuwe hal met elf topstukken.

Voor het Spoorwegmuseum is het noodzakelijk om te blijven vernieuwen. De concurrentie voor daguitjes is moordend. Geen land met zoveel dagattracties als Nederland. 'Dat zit in onze genen.'

Concurrentie
'Iedereen' is volgens Foppen tegenwoordig een concurrent. 'Ook de IKEA.' En vooral festivals, eendagsevenementen. Maar het Spoorwegmuseum heeft een goede positie door de lage prijs. Zeker in vergelijking met de Efteling en het Dolfinarium, die twee keer zo duur zijn.

Een potentieel gevaar is dat de echte treinliefhebbers verdwijnen door de vergrijzing. Maar Foppen vindt dat het museum meer is dan een stereotype treinmuseum. Volgens hem willen steeds meer mensen iets leren als ze een dagje uit zijn, op een interactieve en vermakelijke wijze.

Samenwerking
De dagjesattracties zouden meer met elkaar moeten samenwerken, zegt de museumdirecteur. Bijvoorbeeld op het gebied van de Wet werk en zekerheid (Wwz). Die wet maakt het werkgevers veel moeilijker personeel te ontslaan. 'Een prachtig dossier waarin je samen optrekt.' Ook op het gebied van marketing valt er nog te winnen, vooral door samenwerking met andere musea in Utrecht.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen