Ondernemen3 aug '16 10:50Aangepast op 3 aug '16 11:47

'PostNL maakt misbruik van machtspositie'

Auteur: Wesley Schouwenaars

Het is hommeles tussen de winkeliers met een PostNL-punt en PostNL zelf. PostNL heeft de vergoeding voor winkeliers eenzijdig verlaagd, waardoor het PostNL-punt in sommige gevallen zelfs geld kost.

PostNL-punt in Albert Heijn voordat de supermarktketen ermee stopte. Foto ANP
PostNL-punt in Albert Heijn voordat de supermarktketen ermee stopte. Foto ANP

Vandaag staan de Vereniging van Postale en Bancaire Retailers en PostNL tegenover elkaar in de rechtbank. De branchevereniging beschuldigt PostNL ervan misbruik te maken van zijn machtspositie. Eigenaar Jurgen Kok van de Primera in Bodegraven is het daarmee eens: 'De reden waarom je niet gewoon met een PostNL-punt stopt is omdat je weet dat een concurrent er net zo graag weer mee begint. Al is het alleen al voor de mensen die door zo’n PostNL-punt naar je winkel komen.'

Volgens voorzitter Gerard van Wezenbeek van de branchevereniging gaat de vergoeding voor de winkeliers met zo’n 25 tot 40 procent achteruit. 'Dat is gigantisch veel op een vergoeding die al niet zo hoog was en waarbij de ondernemers gezien de bijkomende kosten moeilijk rond kunnen komen.' Winkeliers met een PostNL-punt hebben moeten investeren in personeel en interieur. 'Dat moet in de loop van de tijd worden terugverdiend en daar krijgen de winkeliers zo niet de gelegenheid voor.'

Stoppen
Stoppen is voor veel winkeliers geen optie, vertelt Wezenbeek: 'Er is een aantal winkeliers dat het postpunt heeft opgezegd. Maar de meerderheid kan dat op dit moment niet omdat ze nog steeds met kosten zitten die gewoon doorlopen. Voor sommige ondernemers is het simpelweg verstandiger om door te gaan, ondanks dat ze er niets aan verdienen.'

De verlaging van de vergoeding zou voor de Primera in Bodegraven betekenen dat de inkomsten van hun PostNL-punt op jaarbasis met 15-duizend euro achteruit gaan. 'Wij hebben dat goed doorberekend en dat is in ons geval zo’n 32 procent van het totaal', legt Kok uit. Zijn winkel zou door te stoppen met het PostNL-punt niet direct omvallen, maar de ondernemer voelt zich gedwongen om ermee door te gaan. 'Wij kunnen dat in ons geval niet permitteren, omdat het voor ons een groter onderdeel van het totaalplaatje is', zegt Kok.

Gerelateerde artikelen