
Opvallend genoeg groeien de fysieke winkels van Coolblue nog harder dan de webshops, vertelt CEO en oprichter Pieter Zwart: ‘Dat is niet alleen in Nederland zo, maar ook in België. Er zijn namelijk nog steeds bepaalde doelgroepen die het erg prettig vinden om naar een fysieke winkel te gaan.’ Het verschil tussen een winkel als MS Mode en Coolblue zit volgens Zwart in de rol die de winkel vervult: ‘We hebben een hele goede website, de winkel is daar een verlengstuk van.’
Er zijn veel webwinkels die verlies maken. Volgens Zwart komt dat door de keuze die veel webwinkels maken. ‘Ze willen allemaal heel hard groeien, maar niks is zo inefficiënt als heel hard groeien. Dan moet je namelijk heel snel nieuwe mensen aannemen en heb je heel snel nieuwe kantoren nodig. En de kost gaat voor de baat uit.’
Coolblue over de grens
Met fysieke winkels in België heeft Coolblue de eerste stappen in internationalisering al gezet. Voor het vervolg richt het bedrijf zich vooral op landen die veel op Nederland lijken. ‘Een primaire reactie zou zijn om naar Duitsland te gaan. Maar Duitsland is qua inwonersaantal en geografie heel erg groot. De supersnelle levering die we in Nederland hebben, kunnen we daar niet zomaar realiseren.’
Klantgericht ondernemen is volgens Zwart universeel, waardoor Coolblue zich ook in het buitenland zou kunnen onderscheiden. ‘Wij zijn namelijk ontstaan uit een obsessie voor klantgericht ondernemen. Er zijn geen mensen die iets trager geleverd willen hebben of iets dergelijks, sneller is altijd beter.’ Met België heeft Coolblue een goede start buiten de Nederlandse landsgrenzen gemaakt. ‘Tientallen procenten van onze omzet komt uit België.’