
Uit een brief die in handen is van het Financieele Dagblad blijkt dat er sprake is van een ultimatum: tekenen of vertrekken. Advocaat Alex Dolphijn staat de franchisenemers bij in het conflict en is niet te spreken over de houding van Bruna. ‘Het kan niet zo zijn dat je als franchisenemer zo onder druk wordt gezet dat het einde oefening is wanneer je niet tekent.’
‘Van ultimatum geen sprake’
Volgens Fred Zeegers, algemeen directeur van Bruna, is er echter helemaal geen sprake van een ultimatum voor de franchisers. ‘In februari van dit jaar heeft het franchisebestuur met ons besloten om deze afspraken per 1 september door te voeren. We zijn inmiddels bezig om de overige twintig procent franchisenemers binnen te halen.'
Waarom Bruna het conflict zo op scherp heeft gezet is voor Dolphijn niet duidelijk. ‘Daar tasten we over in het duister. We zien dat Bruna de boot gemist heeft met het internetverhaal. Zo zijn er meer formules die dat gemist hebben.’ Ook kan Bruna volgens Dolphijn de contracten niet van de ene op de andere dag verbreken. ‘Ik zie het niet voor mij dat het contract zomaar wordt beëindigd, alleen omdat iemand niet bereid is nieuwe aanvullende voorwaarden te accepteren.’
'We laten niet zomaar iemand vallen'
‘De zaken zijn allemaal met het franchisebestuur besproken en die zijn volledig met de afspraken akkoord gegaan’, reageert Zeegers. Hij verwacht dat van de 250 franchisers die Bruna heeft, er tussen de tien en vijftien franchisenemers niet mee zullen doen. ‘Dat betekent niet dat we het contract meteen zullen opzeggen. Wij zijn een van de grote spelers in de boekenverkoop, dus we laten niet zomaar even iemand vallen’, aldus Zeegers.