Ondernemen28 okt '16 11:32Aangepast op 28 okt '16 12:01

Ondernemers mengen zich in verkiezingsstrijd

Auteur: Bastiaan Kleinjan

De verkiezingscampagnes van de verschillende politieke partijen zijn in volle gang, maar ondernemersverenigingen EVO en Fenedex missen het nodige leiderschap bij de partijen. Daarom hebben de twee organisaties hun eigen campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen gelanceerd.

Jeroen de Veth. Foto: HH / Phil Nijhuis.
Jeroen de Veth. Foto: HH / Phil Nijhuis.

Voltooid leven: ja of nee? Een Nationaal Zorgfonds: goed of slecht idee? Het zijn zomaar wat punten uit de verkiezingscampagnes van de partijen voor komend jaar. Toch mist Jeroen de Veth van EVO en Fenedex het nodige in de verkiezingsprogramma’s. ‘Als je kijkt waar het verdienvermogen van Nederland de afgelopen jaren lag, dan zat dat in de uitmuntende logistiek en de export van Nederland. Daarom zeggen wij tegen de politiek: investeer in de pijlers van de economie, logistiek en export.’

Handelsverdragen

Een omstreden thema in het tienpuntenplan zijn de handelsverdragen. Er is veel weerstand tegen verdragen als CETA en TTIP, maar EVO en Fenedex pleiten voor de verdragen, in het belang van bedrijven. ‘Als Nederland exporteren wij op jaarbasis voor drie miljard euro naar Canada. Door dit handelsverdrag zit er een groei van twaalf miljard euro in. Het gaat om veertienduizend banen en om standaarden wat betreft arbeid en milieu’, aldus De Veth.

Nederland kan volgens De Veth dan ook niet zonder deze handelsverdragen. ‘Wij zijn een land dat leeft van handel. Dat is al eeuwenlang zo. Vanuit de bedrijven heeft iedereen belang bij die verdragen. Als bedrijven meer kunnen exporteren door zo’n verdrag, zorgt dat bijvoorbeeld voor meer werkgelegenheid.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen