
Tot deze conclusie komt het adviesbureau McKinsey in een rapport in opdracht van branchevereniging Detailhandel Nederland.'De detaihandel is de grootste particuliere werkgever van Nederland, als daar veranderingen in optreden dan gaat dat meteen over hele grote aantallen', zegt de voorzitter van de branchevereniging Guido van Woerkom.
Afgelopen jaren heeft de retail flinke klappen gekregen in Nederland. Zo ging dit jaar onder andere kledingwinkel MS mode failliet, moest slijterij Mitra faillisement aanvragen en kon kledingwinkel McGregor maar net een faillisement afwenden en een doorstart maken. In 2015 ging V&D failliet, moest drogisterijketen DA de deuren sluiten en ging ook kledingbedrijf Miss Etam op de fles.
Webwinkels
De oorzaak van deze negatieve prognose is de concurrentie van grote webwinkels als Amazon en Alibaba. 'We hebben in Nederland een kleine thuismarkt, dat betekent dus een achterstand tegenover een site als Ali Baba, die een grote thuismarkt heeft in China.' Volgens Van Woerkom kunnen Nederlandse webwinkels hier wel iets aan doen. 'Nederlandse webwinkels zouden zich meer moeten richten op unieke Nederlandse producten.'
'Level playing field'
Volgens Van Woerkom is er een schone taak voor de overheid weggelegd in het oplossen van de problemen van de detailhandel. 'De overheid moet winkels helpen, want op dit moment kunnen ze de concurrentie met de grote webwinkels niet aan.' Vooral in de gelijktrekking van regelgeving is een hoop te winnen. 'In winkelstraten heb je vaak met venstertijden te maken waneer de winkels beleverd mogen worden terwijl busjes hun pakketjes op alle tijden mogen afleveren. Die bestelbusjes hoeven ook aan veel lagere milieueisen te voldoen dan de normen waaraan de vrachtwagens die de winkels bevoorraden moeten voldoen.' En hetzelfde kan gezegd worden over de eisen voor de verpakking. 'In winkels is de plastic tas in de ban gedaan wat op zich een hele goede zaak is', zegt Van Woerkom, 'maar aan de pakketten van de thuisbezorgers worden geen milieueisen gesteld.'