Ondernemen21 nov '16 20:11Aangepast op 22 nov '16 09:44

Webwinkels houden 12 miljoen achter

Auteur: Koos Tervooren

Consumenten worden jaarlijks voor 12 miljoen euro gedupeerd omdat webwinkels bezorgkosten niet terugbetalen als je een product terugstuurt. Dat berekende de Consumentenbond.

Foto: ANP
Foto: ANP

Het is het vierde jaar op rij dat webwinkels zich niet aan de wettelijke regels houden. Volgens de Consumentenbond betaalt 36 procent van de webwinkels een op de drie keer bezorgkosten niet terug. 18 procent doet dat bij geen van de drie bestellingen. Let op: het gaat niet om de verzendkosten van het terugsturen, die zijn wel voor eigen rekening.

Webwinkels hebben vaak hun eigen voorwaarden, maar het is wettelijk bepaald dat bezorgkosten en aankoopbedrag binnen 14 dagen terug moeten zijn  als je een bestelling retour stuurt. 'Bij die bezorgkosten gaat het fout', zegt Joyce Donat, van de Consumentenbond. 'Webwinkels betalen vaak te laat, en te weinig.'

Volgens Martijn Hos van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging voor Nederlandse webwinkels, is het goed dat het onderzoek is gedaan. 'Blijkbaar is het in de praktijk een moeilijke regel om uit te voeren voor webwinkels.'

Thuiswinkel is van plan om de zaak te onderzoeken. Ook gaan ze met de winkels in gesprek. 'Het begint bij het bewustworden van webwinkels door in contact te komen met onze juristen. Je kunt alleen maar goed de regel uitvoeren op het moment dat je je ervan bewust bent. Daar proberen wij ze mee verder te helpen', zegt Hos.

Gerelateerde artikelen