Ondernemen22 nov '16 21:30Aangepast op 22 nov '16 23:00

Wereldwinkel ten onder aan eigen succes

Auteur: Koos Tervooren

Er zijn steeds minder wereldwinkels in Nederland. In 2012 waren het er ruwweg 400, in 2016 is het aantal gedaald naar 330. Dat blijkt uit cijfers van Wereldwinkels Nederland. De reden dat het zo slecht gaat: fair trade producten zijn een groot succes bij commerciële partijen.

Foto: Hugo Reitsma
Foto: Hugo Reitsma

Bij Wereldwinkel Lingewaard in het Gelderse Huissen, dat eind 2016 de deuren sluit, zien ze hun faillissement als een overwinning: 'We zien rode cijfers, en dat komt gedeeltelijk door de crisis, maar ook door ons eigen succes. Commerciële partijen richten zich steeds meer op fair trade producten, en dus is onze missie geslaagd', zegt Leen Capel, beheerder van de winkel in Huissen.

Met pensioen

Volgens Albert Hebels, van Wereldwinkels Nederland en zelf eigenaar van een wereldwinkel in Groningen, zijn er nog meer redenen dat het slecht gaat met wereldwinkels. Volgens hem zijn veel wereldwinkels in een bepaalde periode gestart - jaren '70 - en houden de stuwende krachten achter die winkels, die nu op leeftijd zijn, ermee op. Ook denkt Hebels dat het slecht gaat met wereldwinkels omdat het überhaupt slecht gaat met winkels in Nederland.

Mission accomplished

Helmy Spijkerman van Wereldwinkel Lingewaard is enerzijds blij met de commerciële partijen. 'Dat was het streven van de wereldwinkels: zorgen dat de producten overal komen te liggen.' Echter is zij nu wel genoodzaakt haar winkel te sluiten. 'We zouden graag door willen, maar dat lukt niet.' De eigenaresse vindt het vooral jammer van de omzet die zij altijd eerlijk heeft verdeeld. 'We hebben ervoor kunnen zorgen dat 150 gezinnen een beter bestaan hebben door de eerlijke betaling en beloning voor hun werk.'

Supermarkten

Vrijwel alle supermarkten in Nederland verkopen fair trade producten. En ze verkopen ook steeds meer. 'Het loopt wisselend, maar met name Tony Chocolonely-repen lopen hier uitstekend', vertelt Martijn Verhagen van de Albert Heijn. Voedingsmerk Fair Trade Original, verkoper van zo'n honderd verschillende producten, zag zijn omzet in 2015 in Nederlandse supermarkten met 28 procent stijgen. Uit een onderzoek van marktonderzoeker GfK bleek dat in 2014 sprake was een forse groei (+6%) van het aantal Nederlandse huishoudens dat fairtrade levensmiddelen koopt.

In 2011 en 2012 draaiden wereldwinkels voor het eerst in hun bestaan verlies.

Gerelateerde artikelen