Ondernemen25 nov '16 14:15

Megawinkelcentrum 'Mall of the Netherlands' moet winkellandschap vernieuwen

Auteur: Wesley Schouwenaars

Het winkellandschap moet drastisch op de schop, vindt vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco. Het bedrijf investeert 470 miljoen euro in het winkelcentrum Leidsenhage, dat straks onder een nieuwe naam het grootste winkelcentrum van Nederland moet worden.

Beeld: MVSA Architects/leidsenhagevernieuwt.nl
Beeld: MVSA Architects/leidsenhagevernieuwt.nl

Het volledig overdekte winkelcentrum moet 116.000 vierkante meter worden en gaat Mall of the Netherlands heten. 'We willen het winkellandschap écht gaan vernieuwen in Nederland. Er komt een voor Nederland echt uniek aanbod. Ongeveer 230 winkels, 20 restaurants en een bioscoop met tien zalen', vertelt Otto Ambagtsheer, directeur Benelux bij Unibail-Rodamco.

Winkelen wordt een dagje uit

Als het aan Ambagtsheer ligt wordt een bezoek aan het megawinkelcentrum een dagje uit. 'We willen winkelen weer leuk maken. Ik heb het over winkelen, maar het wordt veel meer een dagje uit, winkelen als vrijetijdsbesteding. Ik denk dat het Nederlandse winkellandschap toe is aan vernieuwing. Ik denk dat over het algemeen winkelstraten in Nederland en winkelcentra heel erg op elkaar lijken met heel erg vergelijkbare winkelketens en niet het serviceniveau dat wij heel erg graag willen realiseren.'

Nieuwe internationale winkelketens

Het vastgoedbedrijf hoopt met het aantrekken van voor Nederland nieuwe internationale winkelketens een compleet nieuwe winkelervaring te verzorgen. Namen mag Ambagtsheer nog niet noemen. 'Wij hebben de policy dat je pas iets gaat communiceren als er een overeenkomst is getekend. De bioscoop is wel getekend. Dat wordt Kinepolis met 10 zalen en 2200 stoelen. We hebben Vapiano en Albert Heijn XXL ook getekend.'

De nieuwe internationale partijen willen volgens de directeur naar het winkelcentrum komen omdat ze hier, in tegenstelling tot andere winkelcentra, wel hun merk kunnen etaleren. 'Die konden tot nu niet landen in de juiste vierkante meters. Er is niet een winkelcentrum van het niveau zoals we dat in Leidsehage gaan ontwikkelen. Zij komen graag naar de Mall of the Netherlands omdat ze daar hun merk kunnen etaleren in de winkels die we daar gaan ontwikkelen.'

 

Gerelateerde artikelen